Wtorek 21 Sierpnia 2018r. - 233 dz. roku,  Imieniny: Franciszka, Kazimiery

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 24.05.18 - 22:55     Czytano: [251]

Budujemy mosty...





Mosty zawsze warto było budować, bo mosty łączą i otwierają nowe perspektywy, nowe mosty są potrzebne, nie tylko Warszawie, co słusznie już dostrzegł Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy, i znacznie bardziej potrzebne niż niebieska ławeczka Rafała Trzaskowskiego, kandydata PO.

Wielkie podziały komunikacyjne i zaniedbania infrastrukturalne widać na ziemiach polskich jeszcze od czasów zaborów. Stąd pomysł budowy 22 mostów w 7 lat za kwotę ok. 2,3 mld zł wydaje się być pomysłem wielce trafionym, przy ogromnej skali wydatków na drogi i autostrady do 2020 roku w wysokości 135 mld zł jest to niewątpliwie koszt do udźwignięcia. W wielu miejscach Polski, ewidentnie brakuje mostów, ale wiele nawet tych już istniejących jest w fatalnym stanie i wymaga generalnych remontów.

Ponad 70 proc. Polaków nie chce już wyjeżdżać za pracą za granicę, coraz mniej chętnych do zbierania szparagów w Niemczech, nie mówiąc o zbieraniu truskawek w Polsce, ale chce żyć lepiej i wygodniej we własnym kraju i bez mostów jest to niewykonalne. I wiedzą o tym nie tylko w Warszawie, Toruniu, Wrocławiu czy Świnoujściu. To przecież polscy inżynierowie i naukowcy budowali nowoczesne, na owe czasy mosty na wielu kontynentach, w tym również w Ameryce. Rudolf Modrzejewski z Bochni zbudował blisko 40 mostów na całym świecie, w tym słynny most w Filadelfii, w San Francisco - Oakland Bay, Bronisław Rymkiewicz budował mosty w Brazylii, a Stanisław Janicki współtworzył Kanał Sueski, Ernest Adam Malinowski budował mosty w Peru, Stanisław Olszewski i Stanisław Kierbedź w Rosji i Warszawie - zawsze mieliśmy wybitnych inżynierów i budowniczych mostów.

Dziś Chińczycy potrafią budować mosty liczące dziesiątki kilometrów - najdłuższy 60km - my natomiast musimy nadgonić wielkie zaniedbania infrastrukturalne ostatnich 28 lat. Przed nami znaczące wydatki na inwestycje infrastrukturalne w najbliższych latach, blisko 66 mld zł do 2023 roku na rekonstrukcję szlaków kolejowych, przejazdów kolejowo-drogowych, ponad 135 mld zł na drogi i autostrady do 2020 roku, 30-35 mld zł na Centralny Port Komunikacyjny (CPK), budowa przejścia przez Mierzeję Wiślaną, poszerzenie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, rozbudowa portu w Gdańsku i Elblągu oraz Ustce, Via Carpatia czy Via Baltica. Front robót szykuje się więc ogromny i wydaje się, że środków nie zabraknie, większy problem może być z dostępnością rąk do pracy, bo już dziś brakuje blisko 100 tysięcy budowlańców, rosną też wymagania płacowe oraz ceny materiałów budowlanych. Wydaje się też, że ceny ropy naftowej będą raczej rosnąć, podobnie jak cena dolara czy franka.

Nie ma jednak nowoczesnego państwa, wybijającego się na suwerenność gospodarczą, konkurencyjności gospodarki bez dobrej komunikacji podporządkowanej dotychczas raczej interesom biznesowym Niemiec na kierunku Zachód-Wschód, o co szczególnie dbali domorośli liberałowie- aferałowie, a zwłaszcza rząd PO-PSL. Już na kierunku drogowym Północ-Południe nie było tak dobrze, a co dopiero mówić o regionalnych przeprawach mostowych czy powiatowych połączeniach. Ciekawe jak totalna opozycja będzie dyskredytować pomysł budowy 22 mostów, tak bardzo Polakom potrzebnych? Lepiej budować mosty, drogi i linie klejowe niż za bezcen wyprzedawać majątek narodowy z PKP Energetyką, kolejką na Kasprowy Wierch czy budować autostradę oligarchom, nie mówiąc już o astronomicznych kosztach budowy 1-ego kilometra autostrady, półobwodnicy Warszawy w cenie 200mln zł. Przy takiej rozrzutności poprzedników z rządu PO-PSL pod światłym przewodem ministra Cezarego Grabarczyka i Sławomira Nowaka pieniędzy starczyłoby władzy na drewniane kładki, a nie solidne mosty.

Miejmy nadzieję, że po jesiennych wyborach samorządowych dla niejednego nowego starosty bliskie sercu staną się też te nowe mosty.

Zapraszamy na profil Janusz Szewczak na Facebooku!

Janusz Szewczak
Polski analityk gospodarczy, nauczyciel akademicki i publicysta, poseł na Sejm VIII kadencji
wPolityce

Wersja do druku

w. Panasiuk - 30.05.18 17:31
By nie było całkiem politycznie zacznę od mostów. Mosty mają podobną żywotność co ludzie i eksploatują się w czasie 75 do 100 lat. Ten problem dotyczy nie tylko Polski. Podziwiamy wielką Amerykę, która też nie odeszła daleko od podobnych codziennych problemów. Nie ma rzeczy wiecznych. 10 % konstrukcji jak orzekli eksperci wymaga natychmiastowej naprawy i tak w USA powinno być wyremontowanych 56 tys. mostów z czego w stanie Illinois 2,300. Zdaję sobie sprawę z tego porównania, ale w Polsce też nie jest tak różowo, no może mniej mostów. Najważniejszym jednak problemem zdaje się być budowa mostów między ludźmi. To niestety dotyczy wszystkich kontynentów. Po komunie zostało nam wiele, jednak zapomnieliśmy niektórych haseł " proletariusze wszystkich krajów łączcie się" oby do tego nie doszło. Mosty - tak, proletariusze - nie.

MariaN - 26.05.18 13:52
I tak trzymać, gowniana opozycja szczeka wymyśla pucze i puczki a rządzący idą jak walec do przodu, realizują swoje plany gospodarcze i społeczne. Jest tylko jeden minus, zbyt duża poblażliwość na zapędy żydowskie wobec Polski w sprawie pseudoroszceń wojennych. Pomylili adres, nie do Warszawy roszczyć, ale do Berlina

Ania - 25.05.18 13:21
Właśnie właściciele studni dostają do płacenia haracz i zacznie się zasypywanie i niszczenie studni. Sąsiad robi jeszcze w "złej" bo pokomunistycznej spółdzielni rolniczej i mówił, że dostali do płacenia 1 5OO zł haraczu od studni.
Wcześniej po wioskach niszczono komórki ze względu na podatki teraz przyszła kolej na studnie.

Lubomir - 25.05.18 11:18
Patrząc na wiadukty, tunele i mosty we Włoszech, Francji czy Hiszpanii, odkrywamy ile mamy w Polsce do zrobienia - w tym temacie. Oby ambitne, polskie plany doczekały się realizacji! Wiele z tych obiektów było budowanych także przy udziale polskich załóg, oby teraz nasi europejscy partnerzy uczestniczyli w naszych inwestycjach.

Jan Orawicz - 25.05.18 1:20
Tak się stało,że obecnie nie ma komu rozliczyć lewaków od mamuśki PZPR
i od tych wiejskich komuszków z ZSL,co się ukryli pod PSL.A teraz ściślej od
czerwoniaków z PO i PSL. Mikołajczyk przewraca się w grobie,że komuszki
przywłaszczyli sobie jego PSL!!! Polska Prawico i Prawi Polacy nie pozwalajcie
posowieckim czerwoniakom panoszyć się w Polsce! Oni ograbili kraj,a teraz
Polska Prawica musi po nich wyciągać naszą Ojczyznę z zapaści.!! Taka jest
goła i nie wesoła prawda!!! I od tej namacalnej prawdy nie wolno nam odchodzić!!

Wszystkich komentarzy: (5)   

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami naszych Czytelników. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

21 Sierpnia 1944 roku
21 d. Powst. Warszaw.: Natarcie oddz. żoliborskich i Grupy AK Kampinos w celu połączenia Żoliborza ze Starym Miastem. Niemcy wysadzili "Pawiak"


21 Sierpnia 1975 roku
Zmarł Adolf Dymsza, polski aktor filmowy i teatralny (ur. 1900)


Zobacz więcej