Piątek 29 Marca 2024r. - 89 dz. roku,  Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 01.10.06 - 22:03     Czytano: [1861]

Zakaz reklamowania

Liczba reklam wstrzymanych przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny może być w tym roku rekordowa. Do dzisiaj zakazano już 50, w 2005 r. - 54.
Zakazane działania reklamowe podejmują najczęściej zagraniczni producenci leków. Spośród nich GIF najczęściej, bo czterokrotnie, upominał US Pharmacia. Firma wytwarza takie preparaty, jak Apap czy Ibuprom. Zajmuje pierwsze miejsce w Polsce wśród producentów leków wydawanych bez recepty. Spółka nie szczędzi pieniędzy na reklamę. W ubiegłym roku była ósma w zestawieniu największych reklamodawców telewizyjnych. Według Expert-Monitora, który opracował ranking, tylko na reklamę w telewizji US Pharmacia wydała w 2005 roku ok. 130 mln zł. To ponad 35 proc. (ok. 360 mln zł), jej rocznych przychodów ze sprzedaży produktów w naszym kraju - podała "Rzeczpospolita".
- W Wielkiej Brytanii firmy farmaceutyczne mogą przeznaczyć na działania marketingowe tylko 10 proc. wartości produkcji - mówi "Rz" Bolesław Piecha, wiceminister zdrowia. Wprowadzenie podobnego ograniczenia jest rozważane także u nas.
Firmy farmaceutyczne dopuszczają się uchybień zarówno w reklamach leków wydawanych odręcznie, jak i na receptę. Te drugie mogą być kierowane tylko do lekarzy i farmaceutów. To ograniczenie naruszył np. niemiecki Bayer. Słoweńska Krka promowała wskazania terapeutyczne, które nie były zarejestrowane. GIF kilkakrotnie wstrzymywał w tym roku reklamy Servier, Ratiopharm i Novartis.
Polskie firmy też nie są bez winy. W tym roku zakaz otrzymały m.in. Medicofarma, Emo-farm i Biofarm. Ten ostatni reklamował dwa ze swoich leków, nie podając w materiałach skutków niepożądanych. Emo-farm zaś przygotował konkurs dla lekarzy, w którym można było wygrać samochód.
Do tropienia nieetycznych reklam zabrały się także same firmy farmaceutyczne. Pod koniec lutego zostały przyjęte dwa kodeksy etyki marketingowej. Oddzielny mają firmy polskie, oddzielny - zagraniczne koncerny produkujące leki innowacyjne.
- Nasz Sąd Dyscyplinarny wszczął postępowania wobec dziesięciu przedsiębiorstw - mówi "Rz" Kamil Kosicki, rzecznik Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych. To sporo jak na stowarzyszenie, które liczy 31 członków.
- Badamy obecnie trzy przypadki, w których mogło dojść do naruszenia kodeksu - mówi "Rz" Kazimierz Ładziak, przewodniczący Komisji Farmaceutycznej Etyki Marketingowej, czuwającej nad przestrzeganiem zasad przez firmy polskie. Dwa przypadki dotyczą spotkań promocyjnych dla lekarzy. Trzeci-uczciwości reklamy porównawczej.
- Prawo dotyczące reklamowania leków jest bardzo ogólne i tym samym trudne do zinterpretowania - wyjaśnia "Rz" Jacek Sklepowicz, starszy menedżer z zespołu farmaceutycznego Pricewaterhouse Coopers. - Jestem jednak przeciwny uzupełnianiu przepisów o nowe zakazy. Rozwiązaniem mogłaby być możliwość zwrócenia się do GIF w celu weryfikacji materiału promocyjnego przed jego upublicznieniem. Teraz takiej możliwości nie ma.

(zez)

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

29 Marca 1848 roku
We Włoszech z inicjatywy Adama Mickiewicza został podpisany akt zawiązania legionu polskiego.


29 Marca 1943 roku
Oddział Jędrusiów wspólnie z grupą AK rozbił więzienie niemieckie w Mielcu i uwolnił 126 więźniów


Zobacz więcej