Piątek 29 Marca 2024r. - 88 dz. roku,  Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 12.05.20 - 14:55     Czytano: [663]

Z wizytą w pracowni rzeźbiarskiej


Rękodzieło pana Mariana

Pan Marian Kryśkiewicz ze Stawu Kunowskiego, zaprosił naszą redakcję do swojej pracowni rzeźbiarskiej, by pokazując nam swoje niecodzienne prace, przybliżyć historię polskiej rzeźby ludowej.

W szesnastym wieku


Rzeźba jest najstarszą dziedziną sztuki ludowej- mówi pan Marian. Zrodziła się ona w XVI wieku, kiedy artystyczne rzemiosło cechowe zaczęło oddzielać się od rzemiosła wiejskiego. Pierwszy z tych nurtów dał początek rzeźbie stylowej. Pomimo swej odrębności rzeźba ludowa ulegała wpływom stylów historycznych, głównie gotyku, a nawet renesansu i baroku– mówi pan Marian Kryśkiewicz.

Rzeźba figuralna

Dla mnie najpiękniejszą rzeźbą jest rzeźba przedstawiająca figury świętych, tak zwana figuralna- wtrąca artysta pan Marian. Figuralna rzeźba religijna, od lat tylko w Polsce miała charakter masowy. Stawianie kapliczek i figur świętych było pewnego rodzaju narzędziem szerzenia wiary. Okresem najbujniejszego rozkwitu polskiej rzeźby ludowej, był wiek XIX. We wszystkich rejonach kraju wystawiano wówczas wiele kapliczek, w których dominowała rzeźbka Jezusa Frasobliwego- mówi pan Marian. Najwięcej zabytków z tego okresu zachowało się na terenach zaboru austriackiego, tak zwanej Galicji.

Ludowe rzeźbiarstwo

Ziemie zaboru pruskiego, takie jak Wielkopolska, Śląsk i Pomorze, stwarzały gorsze warunki zachowania ludowego rzeźbiarstwa, co wynikało z silnego rozwoju przemysłu, a przede wszystkim z polityki wynaradawiania, w ramach której świadomie niszczono przydrożne kapliczki i figury, które mogły nawet w najmniejszy sposób wiązać się z polskością- wtrąca pan Kryśkiewicz, mistrz ze Stawu Kunowskiego.

Materiał polskiej rzeźby

Podstawowym materiałem polskiej rzeźby ludowej, było oczywiście drewno- relacjonuje artysta ze Stawu Kunowskiego. Rodzaj wykorzystywanego drewna zależał od typu rzeźby. Małe figurki wykonywano z drewna miękkiego i pozbawionego słojów. Kamień wykorzystywano na obszarach bogatych w piaskowce i głównie do rzeźby monumentalnej. Lokalnie wykorzystywano też węgiel i sól. Zarówno rzeźby drewniane jak i kamienne, były pokrywane farbami o spoiwie olejnej. To nadaje lekkiego połysku rzeźbie i dodaje jej artystycznego wyglądu.

Polskie kapliczki

Figury w kapliczkach, ujmowane są na ogół frontalnie, co wynika z ich usytuowania, gdzie mogą być one oglądane tylko z jednej strony. Polichromia rzeźb ludowych, utrzymana jest w wąskiej gamie kolorów; główne barwy to biel, róż, czarny, błękit, cynober lub czerwień. Świątki polskie, wykazują znaczną niezależność od skodyfikowanej kolorystyki rzeźb kościelnych. Rzeźby ludowe w niedługim czasie po wykonaniu traciły jaskrawą polichromię, w wyniku działania warunków atmosferycznych i ulegały spatynowieniu. Ale stanowią one polską kulturę i rodzimą historię- kończy pan Marian.

W pracowni pana Kryśkiewicza, mogliśmy podziwiać kapliczkę z figurą Jezusa Frasobliwego, która stanowi najcenniejsze dzieło, jakie wyszło spod palców mistrza Mariana.

Ewa Michałowska - Walkiewicz

       



Wersja do druku

Danka - 12.05.20 21:14
Naprawdę jest pan mistrzem dłuta

Hania - 12.05.20 16:10
O mój Boże co za sztuka

Krysia - 12.05.20 15:27
Ale sówki.....oj jakie piękne

Jadwiga - 12.05.20 15:22
Panie Marianie jest pan prawdziwym artysta

Marysia - 12.05.20 15:21
Pięknie panie Marianie

Wszystkich komentarzy: (5)   

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami naszych Czytelników. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

29 Marca 1865 roku
Urodził się Antoni Listowski, polski dowódca wojskowy, gen. dywizji, pełniący obowiązki Naczelnego Wodza wiosną 1920 (zm. 1927


29 Marca 2020 roku
W wieku 86 lat zmarł wybitny kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny Krzysztof Penderecki. Nagrodzone utwory: „Strofy”, „Emanacje”, „Psalmy Dawida.


Zobacz więcej