Dodano: 20.11.06 - 22:53 | Dział: Media od kuchni

Niewiedza kosztuje

W tym roku wartość elektronicznego handlu w Polsce przekroczy 4 mld zł.
Już prawie trzy miliony spośród ponad 11 mln internautów kupuje w wirtualnych sklepach. Przez rok liczba klientów powiększyła się o 1/3, podaje "Rzeczpospolita".


Wirtualny handel jest coraz popularniejszy, ale ma też swoje ciemne strony. Sklepy internetowe bardzo często wykorzystują niewiedzę klientów.
Klienci zaś coraz częściej skarżą się na nierzetelną obsługę i zwyczajne oszustwa.

Jak wynika z danych UOKiK, internetowi sprzedawcy zazwyczaj nie podają terminu dostawy, ceny wraz z opłatami za przesyłkę, nie informują też o sposobach składania reklamacji - mimo że mają taki obowiązek.

Konsumenci skarżą się na pomyłki i opóźnienia w dostarczeniu produktu czy zwlekanie ze zwrotem pieniędzy. Tymczasem np. spodnie w rozmiarze innym niż zamówiony lub uszkodzoną książkę można zwrócić na koszt sklepu. Można też zrezygnować z każdej transakcji w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Wirtualni sprzedawcy wolą jednak o tym nie mówić.

Cezary Banasiński, prezes UOKiK, podkreśla, że postawa sklepów internetowych utrudnia klientom skuteczne dochodzenie roszczeń.
Sklepy opornie zmieniają swoje praktyki - skutek przynoszą dopiero groźby kar finansowych.

WirtualneMedia