Dodano: 04.08.10 - 18:00 | Dział: Co w prasie piszczy

Przepraszam, czy tu mafia?

Likwidacja przemysłu stoczniowego należy do najpodlejszych afer czasu transformacji. Zabrano chleb tysiącom ludzi.

Tylko niewielka część majÄ…tku Stoczni SzczeciÅ„skiej Nowa zostaÅ‚a sprzedana na kolejnej licytacji stoczniowego majÄ…tku w lipcu br. – pakiet części do budowy kontenerowca i sprzÄ™t cumowniczy. NastÄ™pny przetarg 15 wrzeÅ›nia. MajÄ…tek stoczni wyceniony zostaÅ‚ na ok. 120 mln zÅ‚, sprzedano materiałów za 5 mln zÅ‚, Å‚udzono siÄ™, że „ktoÅ›” kupi wszystko i bÄ™dzie stanowiÅ‚ razem jeszcze jakÄ…Å› wartość. Tym „ktosiem” miaÅ‚a być Specjalna Strefa Ekonomicznej Euro-Park Mielec, której wÅ‚aÅ›cicielem jest paÅ„stwowa Agencja Rozwoju PrzemysÅ‚u. Euro Park Mielec wpÅ‚aciÅ‚ wadium i wszyscy myÅ›leli, że weźmie udziaÅ‚ w licytacji, ale ominÄ…Å‚ przetarg szerokim Å‚ukiem. Szef stoczniowej „SolidarnoÅ›ci” Krzysztof Fidura powiedziaÅ‚, że to „totalna klÄ™ska”. Komisja Europejska (KE) wyznaczyÅ‚a ostateczny czas sprzedaży SSN do koÅ„ca pierwszego kwartaÅ‚u 2010 r. Do zbycia we wrzeÅ›niu wystawiony zostanie duży dok o wartoÅ›ci ok. 100 mln zÅ‚, oÅ›rodek wypoczynkowy Wieżyca, zaplecze magazynowo-administracyjne i bocznica kolejowa.

Polak robiony w „bambuko”

Likwidacja przemysÅ‚u stoczniowego należy do najpodlejszych afer czasu transformacji. Temat na sensacyjny i pouczajÄ…cy serial, jak Polacy dali siÄ™ zrobić w tzw. bambuko, tracÄ…c pokaźnÄ… część swojego majÄ…tku i gigantyczne pieniÄ…dze, ponieważ Bruksela nakazaÅ‚a odciąć stocznie od pomocy finansowej paÅ„stwa. W traktacie akcesyjnym do Unii Europejskiej nie wynegocjowano możliwoÅ›ci takiej pomocy, którÄ… wczeÅ›niej w olbrzymich rozmiarach otrzymaÅ‚y stocznie „starych” unijnych paÅ„stw. Zamieszani w proceder upadku ważnego sektora polskiego przemysÅ‚u sÄ… wysoko postawieni politycy, w tle przewijajÄ… siÄ™ tajemnicze postaci inwestorów arabskich, wÅ‚aÅ›ciwie z Bóg wie, jakim kapitaÅ‚em, których do Polski wabiÅ‚ obecny minister skarbu Aleksander Grad. Owszem wszystko, co jest do sprzedaży, obejrzeli dokÅ‚adnie, ale pokazali ministrowi figÄ™. Mówi siÄ™ też o handlowaniu przez rzÄ…d Donalda Tuska majÄ…tkiem posiadajÄ…cym „wady prawne”, czyli skradzionym. W wyniku likwidacji stoczni w Szczecinie i w Gdyni tysiÄ…ce ludzi straciÅ‚o pracÄ™, ci, którzy jeszcze nie wyjechali za granicÄ™ za chlebem, sÄ… mamieni, że dziaÅ‚alność w SSN w taki czy inny sposób siÄ™ odrodzi. ARP obiecywaÅ‚a pomoc i siÄ™ rozmyÅ›liÅ‚a. Afera siÄ™ nie skoÅ„czyÅ‚a, trwa.

Były sobie stocznie trzy, nie ma żadnej

MieliÅ›my jeszcze nie tak dawno trzy stocznie produkcyjne: w Szczecinie, Gdyni i StoczniÄ™ GdaÅ„skÄ…, znanÄ… na caÅ‚ym Å›wiecie „kolebkÄ™ SolidarnoÅ›ci”. W tej chwili majÄ…tek pierwszych dwóch sprzedawany jest po kawaÅ‚ku na licytacjach w nieograniczonych przetargach, tak jak sobie tego życzyÅ‚a Bruksela. To kara za to, że stocznie otrzymaÅ‚y pomoc publicznÄ…. Zdaniem KE - nielegalnie. Natomiast StoczniÄ™ GdaÅ„ska potraktowano Å‚agodniej w nagrodÄ™, że zostaÅ‚a sprywatyzowana. KupiÅ‚ jÄ… Industrialnyj Sojuz Donbasu. Bruksela zaakceptowaÅ‚a pomoc publicznÄ… dla „kolebki” w wysokoÅ›ci 251 mln zÅ‚ pod warunkiem, że stocznia zlikwiduje część swojego potencjaÅ‚u produkcyjnego, a dziaÅ‚alność zakÅ‚adu bÄ™dzie siÄ™ opierać nie tylko na produkcji statków, ale i budowie konstrukcji stalowych oraz elementów dla wież wiatrowych. W ub. roku ISD - ukraiÅ„skiego wÅ‚aÅ›ciciela Stoczni GdaÅ„skiej - w poÅ‚owie przejÄ™li Rosjanie, Å›ciÅ›lej: rosyjski biznesmen Aleksander Katunin. Ponieważ ISD bankrutuje i nie ma za co pÅ‚acić za rudÄ™ żelaza firmie Metinvest należącej do UkraiÅ„ca Rinata Achmetowa, zostanie on wÅ‚aÅ›cicielem Huty CzÄ™stochowa, której dzisiaj jest także wÅ‚aÅ›cicielem (tak jak Stoczni GdaÅ„skiej) ISD. Co siÄ™ dzieje z naszym majÄ…tkiem, po prostu wÅ‚osy stajÄ… na gÅ‚owie. Po prostu dramat. ZarzÄ…dzajÄ…cy majÄ…tkiem Stoczni SzczeciÅ„skiej Roman Nojszewski zaproponowaÅ‚ okoÅ‚o 2 tys. zdesperowanym byÅ‚ym stoczniowcom poczekać do wrzeÅ›nia, może wtedy coÅ› siÄ™ zmieni, ale tym razem Nojszewski mówiÅ‚ to zupeÅ‚nie bez przekonania. Ludzie liczyli, że teren byÅ‚ej stoczni, gdzie teraz uganiajÄ… siÄ™ szczury, znajdzie siÄ™ w obszarze specjalnej strefy Euro Park Mielec i bÄ™dzie można znaleźć pracÄ™ w firmach, które tam powstanÄ…. Szansa na to jest taka, jak na wygranÄ… w totolotka.

Były prezes SS PH SA łapie się za (chore) serce

Przypomnijmy, jak to ze StoczniÄ… w Szczecinie byÅ‚o, którÄ… w 1997 r. zaliczano do jednych z piÄ™ciu najbardziej liczÄ…cych siÄ™ stoczni na Å›wiecie. Jak to może być, że za parÄ™ lat pozostaÅ‚ z tego tylko proch i pyÅ‚! StyczeÅ„ 1991 r.: poczÄ…tek transformacji, przedsiÄ™biorstwu paÅ„stwowemu Stoczni SzczeciÅ„skiej grozi bankructwo. Dyrektorem zostaje Krzysztof Piotrowski, nastÄ™puje komercjalizacja, czyli przeksztaÅ‚cenie zakÅ‚adu w jednoosobowÄ… spółkÄ™ skarbu paÅ„stwa. Piotrowski nie jest już wiÄ™c już dyrektorem zakÅ‚adu, ale jego prezesem. Program restrukturyzacji zarzÄ…du stoczni zyskuje akceptacjÄ™ premiera J.K. Bieleckiego. Bank GdaÅ„ski SA – już wtedy dla firmy zÅ‚y duch – wnioskuje jednak o upadÅ‚ość, sytuacja zakÅ‚adu ciÄ…gle nie jest dobra. Premier Jan Olszewski daje Stoczni szansÄ™, czego byÅ‚y prezes, teraz ciężko chory na serce, ani przez chwilÄ™ premierowi nie zapomina. Elementem kluczowym byÅ‚ wtedy ukÅ‚ad w z wierzycielami. Ze strat w wysokoÅ›ci 300 mln dolarów, ukÅ‚adem zostaje objÄ™tych 180 mln dol. ZarzÄ…d zwiÄ™ksza sprzedaż, zmienia rynki zbytu na zachodnie. W 1993 r. zostaje przyjÄ™ty menedżerski model prywatyzacji. ZarzÄ…d wnioskuje do Ministerstwa PrzeksztaÅ‚ceÅ„ WÅ‚asnoÅ›ciowych o zgodÄ™ na utworzenie zdyzerfikowanego holdingu, ponieważ – wyjaÅ›nia Piotrowski - z samej dziaÅ‚alnoÅ›ci stoczniowej, którÄ… cechuje cykliczność koniunktury, wyżyć siÄ™ nie da. Pewni dziaÅ‚acze Sojuszu Lewicy Demokratycznej jednak czujnie Å›ledzili, w jaki sposób Stocznia SzczeciÅ„ska zamierza różnicować swojÄ… dziaÅ‚alność, czy aby - o czym przestrzegaÅ‚ poseÅ‚ Jacek Piechota – nie ma zamiaru „wejść nie do swojego koryta?”.

Grupa Przemysłowa uważała, że nie jest głupia

Rada Ministrów podjęła uchwaÅ‚Ä™ (nr 66/99) o eksperymentalnej prywatyzacji Stoczni SzczeciÅ„skiej SA, a Rada Nadzorcza Stoczni przyjęła koncepcjÄ™ utworzenia wÅ‚aÅ›cicielskiej Grupy PrzemysÅ‚owej, miÄ™dzy nami można powiedzieć: nie w ciemiÄ™ bitej, która kupiÅ‚a w ramach prywatyzacji od skarbu paÅ„stwa pięć procent akcji SS SA, ale zamierzenia miaÅ‚a znacznie ambitniejsze. W 1994 r. kolejne ważne wydarzenie wzmagajÄ…ce uwagÄ™ dziaÅ‚aczy eseldowskich: Grupa PrzemysÅ‚owa staje siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem poradzieckiej bazy paliwowÄ… w ÅšwinoujÅ›ciu i powoÅ‚uje spółkÄ™ Porta Petrol. Terminal paliwowy miaÅ‚ siÄ™ stać najważniejszym filarem Stoczni SzczeciÅ„skiej po budowie statków. DziaÅ‚alność zarzÄ…du Stoczni nie spodobaÅ‚a siÄ™ od razu Prokuraturze Wojewódzkiej w Szczecinie, ale wszczÄ™te Å›ledztwo zostaje umorzone. Kierownictwo SS SA opracowuje koncepcjÄ™ konsolidacji przemysÅ‚u stoczniowego na podstawie stoczni szczeciÅ„skiej, Rada Ministrów przyjmuje jÄ… wiosnÄ… 1997 r. Piotrowski noszony jest przez zaÅ‚ogÄ™ na rÄ™kach, stocznia ma portfel zamówieÅ„ na 60 statków na kwotÄ™ 1,5 mld dolarów, kierownictwo rozpoczyna rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Struktura wÅ‚asnoÅ›ci jest do przemyÅ›lenia i wyglÄ…da nastÄ™pujÄ…co: pracownicy 34,17 proc., banki 30 proc., Grupa PrzemysÅ‚owa 15 proc., skarb paÅ„stwa – 11,83 proc., zarzÄ…d 4,5 proc., Å›redni management 4,5 proc. Mimo że rzÄ…d zgodziÅ‚ siÄ™ na konsolidacjÄ™, minister WiesÅ‚aw Kaczmarek jest jej przeciwny i pociÄ…ga za sobÄ… m.in. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

Terminal LNG - wejście do zabronionego koryta

Kierownictwo SS SA decyduje siÄ™ na zbudowanie holdingu stoczniowego o wÅ‚asnych siÅ‚ach. Pod koniec 1999 r. Grupa PrzemysÅ‚owa ma już ponad 50 proc. akcji stoczni, niejeden pytaÅ‚, jak do tego doszÅ‚o? Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podejmuje uchwaÅ‚Ä™ o zmianie nazwy spółki ze Stocznia SzczeciÅ„ska SA na Stocznia SzczeciÅ„ska Porta Holding SA (SSPH SA). Od maja 2000 r. do 2002 r. do SSPH paÅ„stwo nie dopÅ‚aciÅ‚o ani zÅ‚otówki, zbudowano w Stoczni 161 statków za 4 mld zÅ‚. Inwestycja Porta Petrol pochÅ‚onęła 160 mln zÅ‚, ale Å›wietnie rokowaÅ‚a kapitaÅ‚owo. W sierpniu 2001 r. SSPH, Stocznia Remontowa Gryfa, Å»egluga Polska, Polimer CEKOP utworzyÅ‚y spółkÄ™ pod nazwÄ… terminal LNG. Porta Petrol miaÅ‚a już wtedy pozwolenie na skÅ‚adowanie paliw lekkich, a kilka miesiÄ™cy później otrzymaÅ‚a zezwolenia na skÅ‚adowania olei lekkich. Tego dla baronów SLD zajmujÄ…cych siÄ™ paliwami byÅ‚o już za dużo. Politycy tego ugrupowania ogÅ‚osili, że powstanie Porty Holding byÅ‚o zwiÄ…zane z wyprowadzeniem kapitaÅ‚u, dziaÅ‚aniem na szkodÄ™ akcjonariuszy i wierzycieli. Big Bank GdaÅ„ski, odmówiÅ‚ wypÅ‚acenia ostatniej kredytowej transzy objÄ™tej umowÄ…. SSPH zabrakÅ‚o Å›rodków na budowÄ™ nowych statków. Holding upadÅ‚. Siedem osób zarzÄ…du, których przedtem noszono na rÄ™kach, wÅ›ród krzyków zaÅ‚ogi „zÅ‚odzieje! ZÅ‚odzieje!” zostaÅ‚o aresztowanych w lipcu 2002 r. CaÅ‚Ä… siódemkÄ™ uniewinniono w 2008 r., a ich niewinność ogÅ‚oszona zostaÅ‚a w maju ub.r. Jednak jak siÄ™ dowiadujemy, sÄ…d przeciwko nim znów wznowi sprawÄ™. Na gruzach SSPH powstaÅ‚a Stocznia SzczeciÅ„ska Nowa, której majÄ…tek teraz zostaÅ‚ porozrywany i jest we fragmentach sprzedawany. Zagraniczni inwestorzy nie kwapiÄ… siÄ™ do kupna, ponieważ najpierw do stoÅ‚u siadajÄ… ich prawnicy i pytajÄ…, czyj on wÅ‚aÅ›ciwie jest? Okazuje siÄ™, że ma wady prawne, nikt ich nie wyczyÅ›ciÅ‚. Nowy zarzÄ…d SSN już miesiÄ…c po ogÅ‚oszeniu upadÅ‚oÅ›ci SSPH sprzedaÅ‚ nie swojÄ… bazÄ™ paliwowÄ… w ÅšwinoujÅ›ciu sopockiej firmie leasingowej Prolim Jerzego JÄ™drykiewicza, ostatniego w Peerel wojewody gdaÅ„skiego, za sumÄ™ zaledwie 1,5 mln zÅ‚.

Wiesława Mazur
Nasza Polska