Dodano: 23.11.11 - 16:51 | Dział: Interwencje

List do Kard. S. Dziwisza

w sprawie tzw. Asyżu w Krakowie




Jego Eminencja
Stanisław kard. Dziwisz Kraków, dn. 20.11.2011
Metropolita krakowski
ul. Franciszkańska 3
31-004 Kraków

Eminencjo, Czcigodny Księże Kardynale!

W najbliższy czwartek 24.11.2011 roku pod patronatem KsiÄ™dza KardynaÅ‚a oraz Wojewody MaÅ‚opolskiego Pana StanisÅ‚awa Kracika odbÄ™dzie siÄ™ spotkanie miÄ™dzyreligijne pt. „Echo Asyżu”. Spotkanie to, jak rozumiemy, wpisuje siÄ™ w organizowane w Krakowie już wczeÅ›niej tego typu wydarzenia, m.in. tzw. „Asyż w Krakowie” w roku 2009.

Jak można siÄ™ dowiedzieć z informacji na stronie Uniwersytetu Papieskiego Jana PawÅ‚a II podczas spotkania „Echo Asyżu” odbÄ™dzie siÄ™ m.in. wspólna modlitwa chrzeÅ›cijan różnych wyznaÅ„, panel dyskusyjny „ObowiÄ…zki wobec prawdy, obowiÄ…zki wobec pokoju”, na którym w kaplicy Å›w. Doroty w koÅ›ciele Å›w. Katarzyny przemawiać bÄ™dzie m.in. muzuÅ‚maÅ„ski mufti, a także wspólna droga ze Å›wiatÅ‚ami z koÅ›cioÅ‚a Å›w. Katarzyny na Plac Wolnica oraz spotkanie miÄ™dzyreligijne na Placu Wolnica poÅ‚Ä…czone z kwestÄ… charytatywnÄ….

W oparciu o Kan. 212 § 2 i 3 Kodeksu Prawa Kanonicznego, które brzmiÄ…: „§ 2. Wierni majÄ… prawo, by przedstawiać pasterzom KoÅ›cioÅ‚a swoje potrzeby, zwÅ‚aszcza duchowe, jak również swoje życzenia. § 3. Stosownie do posiadanej wiedzy, kompetencji i zdolnoÅ›ci, jakie posiadajÄ…, przysÅ‚uguje im prawo, a niekiedy nawet obowiÄ…zek wyjawiania swojego zdania Å›wiÄ™tym pasterzom w sprawach dotyczÄ…cych dobra KoÅ›cioÅ‚a, oraz – zachowujÄ…c nienaruszalność wiary i obyczajów, szacunek wobec pasterzy, biorÄ…c pod uwagÄ™ wspólny pożytek i godność osoby – podawania go do wiadomoÅ›ci innym wiernym.”, powodowani wyÅ‚Ä…cznie pragnieniem chwaÅ‚y Bożej i zbawienia dusz oraz czystego przekazu katolickiej doktryny, a także miÅ‚oÅ›ciÄ… do Å›wiÄ™tego KoÅ›cioÅ‚a katolickiego pragniemy wyrazić swój caÅ‚kowity sprzeciw i dezaprobatÄ™ wobec organizowania tego typu miÄ™dzyreligijnych inicjatyw, gdyż sÄ… one źródÅ‚em indyferentyzmu i relatywizmu religijnego, które w swym ostatecznym rezultacie prowadzÄ… do utraty Wiary. Wielki Papież, Pius XI zawarÅ‚ w swojej encyklice „Mortalium Animos” bardzo klarownÄ…, zdecydowanÄ… i jednoznacznie negatywnÄ… ocenÄ™ spotkaÅ„ miÄ™dzyreligijnych, których celem niestety nie jest przekonywanie bÅ‚Ä…dzÄ…cych dusz do prawdy katolickiej, lecz zgoÅ‚a co innego. Stanowisko Piusa XI jest gÅ‚Ä™boko zakorzenione w Tradycji KoÅ›cioÅ‚a i nauce biblijnej.

Pius XI napisaÅ‚ we wzmiankowanej encyklice m.in.: „WychodzÄ…c z zaÅ‚ożenia, dla nich nie ulegajÄ…cego wÄ…tpliwoÅ›ci, że bardzo rzadko tylko znajdzie siÄ™ czÅ‚owiek, któryby nie miaÅ‚ w sobie uczucia religijnego, widocznie żywiÄ… nadziejÄ™, że mimo wszystkich różnic zapatrywaÅ„ religijnych nie trudno bÄ™dzie, by ludzie przez wyznawanie niektórych zasad wiary, jako pewnego rodzaju wspólnej podstawy życia religijnego, w braterstwie siÄ™ zjednali. W tym celu urzÄ…dzajÄ… zjazdy, zebrania i odczyty z nieprzeciÄ™tnym udziaÅ‚em sÅ‚uchaczy i zapraszajÄ… na nie dla omówienia tej sprawy wszystkich, bez różnicy, pogan wszystkich odcieni, jak i chrzeÅ›cijan, a nawet tych, którzy – niestety – odpadli od Chrystusa, lub też uporczywie przeciwstawiajÄ… siÄ™ Jego Boskiej naturze i posÅ‚annictwu. Katolicy nie mogÄ… żadnym paktowaniem pochwalić takich usiÅ‚owaÅ„, ponieważ one zasadzajÄ… siÄ™ na bÅ‚Ä™dnym zapatrywaniu, że wszystkie religie sÄ… mniej lub wiÄ™cej dobre i chwalebne, o ile, że one w równy sposób, chociaż w różnej formie, ujawniajÄ… i wyrażajÄ… nasz przyrodzony zmysÅ‚, który nas pociÄ…ga do Boga i do wiernego uznania Jego panowania. Wyznawcy tej idei nie tylko sÄ… w bÅ‚Ä™dzie i Å‚udzÄ… siÄ™, lecz odstÄ™pujÄ… również od prawdziwej wiary, wypaczajÄ…c jej pojÄ™cie i krok po kroku popadajÄ… w naturalizm i ateizm. Z tego jasno wynika, że od religii, przez Boga nam objawionej, odstÄ™puje zupeÅ‚nie ten, ktokolwiek podobne idee i usiÅ‚owania popiera.”

Ponadto pragniemy zacytować słowa samego św. Franciszka, tego świętego, którego teraz kojarzy się z dialogiem międzyreligijnym, skierowane do sułtana muzułmańskiego:
„Wydaje mi siÄ™ suÅ‚tanie, że nie doczytaÅ‚eÅ› caÅ‚ej Ewangelii do koÅ„ca. W innym bowiem miejscu Pan mówi: JeÅ›li twoje oko jest ci powodem do grzechu, wyÅ‚up je i odrzuć od siebie. W ten sposób nasz Pan naucza, że nawet w przypadku bliskich nam osób: rodziny, krewnych, tych którzy sÄ… nam drodzy jak źrenica oka, jeÅ›li oddalaliby nas oni od wiary i Bożej miÅ‚oÅ›ci, powinniÅ›my być gotowi do wykorzenienia ich z naszego życia. WÅ‚aÅ›nie dlatego chrzeÅ›cijanie dziaÅ‚ajÄ… wedÅ‚ug sprawiedliwoÅ›ci kiedy najeżdżajÄ… te ziemie i walczÄ… z wami, ponieważ wy bluźnicie Imieniu Chrystusa, i usiÅ‚ujecie oddalić od religii jak najwiÄ™cej osób. JeÅ›li jednak chcielibyÅ›cie wyznać wiarÄ™ i uwielbić Stworzyciela i Odkupiciela krzyżowcy kochaliby was jak siebie samych.”
Pozostaje zatem poważna podstawa do żywienia wÄ…tpliwoÅ›ci, czy Biedaczyna z Asyżu, aprobowaÅ‚by podobne spotkania jak „Echo Asyżu”.

Pragniemy zwrócić uwagę na fakt, że w czasach obecnych w Krakowie nie występują prześladowania religijne, nie ma również braku pokoju. Poważnym problemem, z jakim boryka się miasto i Kościół jest natomiast wzrastający relatywizm młodzieży, dla której obecnie nie ma znaczenia, jaką religię się wyznaje, aby się zbawić, a tego typu spotkania z udziałem i aprobatą najwyższych władz kościelnych, relatywizm ten tylko wzmacniają i promują. Młodzież jest coraz bardziej zdezorientowana i coraz bardziej obojętna religijnie, nie znajduje przekonywującego świadectwa wiary ze strony nas, wierzących katolików. Przekonanie, że różne religie są niczym promienie jednego Słońca i że wszystkie one prowadzą człowieka do Boga, a człowiek może wybrać dowolną z nich, taką jaką podpowie mu jego rozum, bez zagrożenia dla swojego zbawienia, jest twierdzeniem potępionym przez Kościół katolicki, a właśnie to twierdzenie jest dziś powszechne wśród młodzieży, a także dorosłych mieszkańców Krakowa. Czy Eminencja chce przykładać swoją rękę do wzrostu relatywizmu? Argument, iż bł. Jan Paweł II również organizował podobne spotkania, nie jest argumentem słusznym, ani przekonywującym. Historia zna ponad 260 Papieży i ich życiorysy były różne, a zarówno oni, Biskupi Rzymu, jak i Święci Pańscy popełniali błędy (za przykład może posłużyć Papież Jan XXII, który głosił błędne opinie teologiczne, potępione i odrzucone przez jego Następcę), natomiast my, katolicy, nie możemy oceniać spraw naszej Wiary inaczej, jak przez pryzmat Magisterium Kościoła katolickiego, które opiera się na Piśmie Świętym i Tradycji katolickiej.

Pismo ÅšwiÄ™te cytuje m.in. takie sÅ‚owa Jezusa Chrystusa „Idźcie na caÅ‚y Å›wiat i nauczajcie wszystkie narody, udzielajÄ…c im chrztu: W ImiÄ™ Ojca i Syna, i Ducha ÅšwiÄ™tego. Uczcie ich zachowywać wszystko, co wam nakazaÅ‚em” ( Mt 28, 19) oraz ” Kto uwierzy i przyjmie chrzest bÄ™dzie zbawiony, a kto nie uwierzy, bÄ™dzie potÄ™piony.” ( Mk 16, 16), a także ” Mam także inne owce, które nie sÄ… z tej owczarni. I te muszÄ™ przyprowadzić, aby nastaÅ‚a jedna owczarnia i jeden pasterz.” ( J 10, 16). Czy powyższe sÅ‚owa nie stojÄ… w sprzecznoÅ›ci ze spotykaniem siÄ™ z ludźmi nieochrzczonymi przez osoby bÄ™dÄ…ce pasterzami KoÅ›cioÅ‚a, na spotkaniu oficjalnie poÅ›wiÄ™conym sprawom religijnym, bez ( prawdopodobnie) ani jednego sÅ‚owa wskazujÄ…cego im na konieczność nawrócenia i chrztu oraz z osobami tkwiÄ…cymi w herezji i schizmie bez wyraźnego zaznaczenia pragnienia przyprowadzenia ich do owczarni oraz zachÄ™cenia do zachowywania wszystkiego, co Jezus nakazaÅ‚? Czy możemy wyobrazić sobie Patriarchów Starego Testamentu proszÄ…cych o modlitwÄ™ w jakiejkolwiek sprawie, także sprawie pokoju, wyznawców faÅ‚szywych religii o modlitwy do ich bożków- demonów( por. Ps 95, 5)? My, katolicy, nie możemy utwierdzać naszych braci w bÅ‚Ä™dzie.
Usilnie i pokornie bÅ‚agamy KsiÄ™dza KardynaÅ‚a o zaniechanie organizacji spotkania „Echo Asyżu” oraz o niepodejmowanie siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci organizacji i współdziaÅ‚ania w spotkaniach tego typu z uwagi na poważne zagrożenie wzmocnieniem relatywizmu. Wspomniana na poczÄ…tku niniejszego listu procesja ze Å›wiatÅ‚ami, która bÄ™dzie miaÅ‚a miejsce w ramach „Echa Asyżu” jest przykÅ‚adem takiego zagrożenia- czy Å›wiatÅ‚o tam niesione bÄ™dzie symbolizowaÅ‚o, jak w katolickiej liturgii, Jezusa Chrystusa- jedynÄ… ÅšwiatÅ‚ość Å›wiata, czy raczej bÄ™dzie sugerowaÅ‚o, że każda religia przynosi czÅ‚owiekowi Å›wiatÅ‚o i prowadzi ku Bogu, Absolutnej ÅšwiatÅ‚oÅ›ci? W dzisiejszym Å›wiecie obraz dziaÅ‚a wymowniej niż sÅ‚owo- jak odczytajÄ… ten obraz mieszkaÅ„cy Krakowa?

Pogrążeni w smutku i zatroskani o Kościół katolicki w Archidiecezji Krakowskiej, Polsce i świecie, przekazujemy również ten list na ręce ks. bpa Grzegorza Rysia, rektora Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II ks. prof. dr hab. Władysława Zuziaka oraz Wojewody Małopolskiego Pana Stanisława Kracika.
Z modlitwą i pełnym troski oddaniem w Chrystusie i Maryi

..............................

tu się podpisujecie IMIENIEM I NAZWISKIEM i dodajecie: Otrzymują również: rektor Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II ks. prof. dr hab Władysław Zuziak oraz Wojewoda Małopolski Pana Stanisława Kracika

Fides et ratio