Dodano: 23.04.14 - 16:17 | Dział: Co w prasie piszczy

Jan Paweł II nowym patronem Polski?


Polska będąc od zarania dziejów krajem katolickim posiada swoich patronów, którymi są NMP Królowa Polski, św. Wojciech, św. Stanisław ze Szczepanowa, św. Stanisław Kostka oraz św. Andrzej Bobola. Bardzo pouczającym jest dociekanie, dlaczego właśnie Ci święci zostali wybrani spośród wielkiego grona błogosławionych i świętych na patronów Polski? W tym artykule proponuję jednak refleksję nad tym, czy i dlaczego św. Jan Paweł II zasługuje na miano patrona Polski? Czynię to z potrzeby serca i z głębokim przekonaniem, opartym na gruntownych studiach pisarskiej spuścizny Karola Wojtyły-Jana Pawła II, jak i byciu świadkiem Jego pontyfikatu, że zasługuje On na ten tytuł, a Polska potrzebuje Jego orędownictwa.

Jan PaweÅ‚ II niewÄ…tpliwie kochaÅ‚ każdÄ… osobÄ™, niezależnie od jej pochodzenia, narodowoÅ›ci, rasy i koloru skóry, wyznawanej religii i Å›wiatopoglÄ…du, wyksztaÅ‚cenia i wykonywanej pracy, zdolnoÅ›ci intelektualnych i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci fizycznych. SzanowaÅ‚ każdego czÅ‚owieka z jego kulturÄ…, tradycjÄ… i religiÄ…, czemu dawaÅ‚ wyraz caÅ‚ujÄ…c ziemiÄ™ każdego paÅ„stwa, do którego pielgrzymowaÅ‚ z orÄ™dziem Ewangelii, tj. dobrej nowiny o czÅ‚owieku i Bogu. Papież bÄ™dÄ…c pod wrażeniem różnych narodów i ich osiÄ…gnięć w każdej dziedzinie, nigdy nie przestaÅ‚ myÅ›leć o Polsce jako rodzinnym domu (matce i ojcu), który daÅ‚ mu „korzenie i skrzydÅ‚a”. Jan PaweÅ‚ II nie miaÅ‚ kompleksu bycia Polakiem, ale wprost przeciwnie, byÅ‚ z tego faktu dumny, podkreÅ›lajÄ…c historiÄ™, tradycjÄ™ oraz zwyczaje swojej Ojczyzny. Podczas przemówienia wygÅ‚oszonego w Paryżu, w siedzibie ONZ do Spraw OÅ›wiaty, Nauki i Kultury (UNESCO), dnia 2 czerwca 1980 r. na temat fundamentalnej roli kultury i wychowania, dla „ksztaÅ‚towania stosunków miÄ™dzyludzkich i spoÅ‚ecznych” Papież przypomniaÅ‚ trudnÄ… historiÄ™ swojego narodu, który „zachowaÅ‚ wÅ‚asnÄ… tożsamość i zachowaÅ‚ poÅ›ród rozbiorów i okupacji wÅ‚asnÄ… suwerenność jako Naród - nie w oparciu o jakiekolwiek inne Å›rodki fizycznej potÄ™gi, ale w oparciu o wÅ‚asna kulturÄ™”.

Ojciec Å›w. byÅ‚ w Å›wiecie pierwszym ambasadorem sprawy Polski, zarówno w czasach totalitarnego komunizmu, jak i później budowanej po 1989 r. demokracji i gospodarki wolnorynkowej. Jego integralne i adekwatne rozumienie osoby i jej praw oraz praw narodów, w tym ukochanej Polski udrÄ™czonej i upokarzanej przez totalitaryzm, burzyÅ‚o jak domek z piasku utopijnÄ… wizjÄ™ socjalistycznej rzeczywistoÅ›ci. To nie mogÅ‚o podobać siÄ™ ówczesnym ideologom i decydentom, dlatego też postanowili „pozbyć siÄ™” Ojca Å›w., wydajÄ…c na Niego wyrok Å›mierci, dnia 13 maja 1981 r. Na szczęście, chociaż Ali Agca strzelaÅ‚ celnie, to kule prowadziÅ‚ Bóg - jak stwierdziÅ‚ Papież w książce „Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przeÅ‚omie tysiÄ…cleci”, opublikowanej w 2005 roku. I tak przez caÅ‚y pontyfikat Jan PaweÅ‚ II uczyÅ‚ Å›wiat o Polsce sÅ‚owem (przywoÅ‚ujÄ…c chociażby w swoich przemówieniach polskich poetów i pisarzy- najczęściej C. K. Norwida) i przykÅ‚adem (strzegÅ‚ polskich tradycji Å›wiÄ…tecznych i zwyczajów), ale także uczyÅ‚ samych Polaków bycia prawdziwymi córkami i synami wspólnej Ojczyzny.

1. Ukazywał Polakom, jak przekraczać próg nadziei

Pierwsze papieskie pielgrzymki (1979 r., 1983 r., 1987 r.) przypadÅ‚y na lata schyÅ‚ku komunistycznej dyktatury w Polsce. Naród polski byÅ‚ uprzedmiotowiony, a wiÄ™c pozbawiony wpÅ‚ywu na bieg spraw paÅ„stwowych. Protektorat ZSSR rodziÅ‚ w Polakach przekonanie o niemożnoÅ›ci zmiany tej sytuacji. Ojciec Å›w. przyjeżdżaÅ‚ do Polski, aby realizować zapowiedzianÄ… w czasie inauguracji pontyfikatu pracÄ™ na rzecz otwierania wszelkich systemów spoÅ‚ecznych, politycznych i ekonomicznych dla Chrystusa. W czasie I pielgrzymki w 1979 r. Papież przypominaÅ‚ kluczowe prawdy dotyczÄ…ce czÅ‚owieka, jego godnoÅ›ci i podmiotowoÅ›ci, wiążąc je z dziejami naszego narodu. Podczas Mszy Å›w. na placu ZwyciÄ™stwa w Warszawie, dnia 2 czerwca uczyÅ‚, że bez Chrystusa nie można zrozumieć czÅ‚owieka, z tego też powodu nie można Go „wyÅ‚Ä…czać z dziejów czÅ‚owieka w jakimkolwiek miejscu ziemi", bo Chrystus jest „ (…) kluczem do rozumienia tej wielkiej i podstawowej rzeczywistoÅ›ci, jakÄ… jest czÅ‚owiek”.

Papież mówił do Polaków, ale i za Polaków, tzn. w ich imieniu. Dzięki temu rodacy odrzucili strach, odzyskali poczucie bycia gospodarzem we własnym domu. Wychodząc na ulice, na spotkania z Ojcem św. ludzie mogli stwierdzić, że nie są osamotnieni, że mają obok siebie tysiące innych ludzi, którzy tak samo myślą i czują oraz mogą to manifestować i przeżywać bez represji. Badacze tamtych wydarzeń podkreślają, że nigdy w historii PRL-u nie było tak wyraźnie zarysowanej granicy pomiędzy władzą komunistyczną, propagowaną przez nią ideologią marksistowską oraz chęcią budowania socjalizmu bez Boga, a polskim narodem, którego znakomitą większość stanowili ludzie wierzący, dumni ze swojej wiary, narodowości oraz historii. Jan Paweł II podczas czerwcowej pielgrzymki przypomniał o podmiotowości narodu polskiego, oraz o jego chrześcijańskiej tożsamości, prezentując teologię dziejów chrześcijańskiego Narodu polskiego.

Gdy 13 grudnia 1981 r., wÅ‚adze PRL-u wprowadziÅ‚y stan wojenny, hamujÄ…c „pochód” narodu polskiego do wolnoÅ›ci i niezależnoÅ›ci, szerzÄ…c atmosferÄ™ terroru i cynicznie rozpÄ™tanego kÅ‚amstwa, oraz skazujÄ…c NSZZ „Solidarność” na unicestwienie, wtedy obok zbolaÅ‚ego narodu stanÄ…Å‚ Rodak zasiadajÄ…cy na Stolicy Piotrowej, apelujÄ…c przy każdej nadarzajÄ…cej siÄ™ okazji do opinii Å›wiatowej o poparcie sprawy Polaków i „SolidarnoÅ›ci”, powodujÄ…c tym samym liczne interwencje dyplomatyczne i szerokÄ… rzekÄ™ materialnej pomocy.

Podczas pierwszej Mszy Å›w. sprawowanej na ziemi polskiej w czasie II pielgrzymki, dnia 16 czerwca 1983 r. Ojciec Å›w. zjednoczyÅ‚ siÄ™ z każdym rodakiem mówiÄ…c: „wraz z wszystkimi moimi rodakami - zwÅ‚aszcza z tymi, którzy najboleÅ›niej czujÄ… cierpki smak zawodu, upokorzenia, cierpienia, pozbawienia wolnoÅ›ci, krzywdy, podeptanej godnoÅ›ci czÅ‚owieka, stajÄ™ pod krzyżem Chrystusa, aby na ziemi polskiej odprawiać nadzwyczajny Jubileusz Roku Odkupienia”. Podczas tej pielgrzymki Jan PaweÅ‚ II przypominaÅ‚ o prawach narodu polskiego i jego poszczególnych czÅ‚onków, o potrzebie dialogu spolecznego, prawdzie, solidarnoÅ›ci oraz o miÅ‚oÅ›ci i sprawiedliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej.

Trzecia pielgrzymka Jana Pawła II do Polski w 1987 r. wiązała się bezpośrednio z II Krajowym Kongresem Eucharystycznym. Sytuacja społeczno-polityczna kraju była bardzo trudna. Społeczeństwo pogrążało się coraz mocniej w nastrojach pesymistycznych. Mit o samoreformującym się komunizmie ulegał bezpowrotnemu upadkowi. Do takiej Ojczyzny przybył Jan Paweł II, aby wskrzesić nadzieję na odnowę moralno-społeczną Polski tkwiącą nie w bankrutującym komunistycznym państwie, ale w narodzie. Pielgrzymka ta obfitowała wielością poruszanych przez Papieża problemów, takich jak: wzrost egoizmu, wzajemne zwalczanie się, problem z autentycznym przeżywaniem wolności, choroba powierzchowności, klimat relatywizmu, brak nadziei, doznawanie niedostatku, niedosyt wolności, trudności w przekazywaniu i odbiorze prawdy, brak pracy, niemożność realizacji planów życiowych itd. Po raz kolejny Jan Paweł II mówił do Polaków, ale i za nich do przedstawicieli władz PRL-u.

Jakże wymowna była IV pielgrzymka Ojca św. do Ojczyzny w 1991 roku. Kiedy Polacy byli pogrążeni w szale radości po uzyskaniu niepodległości w 1989 r., Jan Paweł II jak prorok i prawdziwy mąż stanu wskazywał dzień po dniu na poszczególne przykazania Dekalogu jako Drogowskazy niezbędne w budowaniu nowej rzeczywistości. Wielu to stanowisko nie podobało się i zarzucali Papieżowi malkontenctwo i brak radości z narodowego sukcesu. Czas jednak pokazał, że to właśnie On miał rację, wskazując na fundamenty pod budowę demokratycznego państwa prawa. Po raz kolejny Jan Paweł II był tym, który pozwalał poszczególnym rodakom i całemu narodowi przekraczać próg nadziei.

2. Uczył autentycznego patriotyzmu, który nie jest nacjonalizmem

Jan PaweÅ‚ II piszÄ…c o ojczyźnie w książce Pamięć i tożsamość, siÄ™gaÅ‚ do etymologii tego sÅ‚owa, czyli do terminu „ojciec”. Ojczyzna to poniekÄ…d to samo co ojcowizna, a wiÄ™c to, co odziedziczyliÅ›my po ojcach. Ojczyzna jest dziedzictwem i jednoczeÅ›nie stanem posiadania, nie tylko w znaczeniu terytorialnym, ale również pod wzglÄ™dem wartoÅ›ci i treÅ›ci kulturowych. W pojÄ™ciu tym jednoczÄ… siÄ™ treÅ›ci materialne i duchowe, ziemia i kultura. Ale Ojczyzna jest także matkÄ…. UczyÅ‚ o tym Ojciec Å›w. podczas pielgrzymek do Polski, caÅ‚ujÄ…c ziemiÄ™ ojczystÄ…. Gest ten wytÅ‚umaczyÅ‚ Papież podczas przemówienia powitalnego na lotnisku OkÄ™cie w Warszawie, dnia 16 czerwca 1983 r. mówiÄ…c, że „pierwszym sÅ‚owem, wypowiedzianym w milczeniu i na klÄ™czkach, byÅ‚ pocaÅ‚unek tej ziemi: ojczystej ziemi. IdÄ…c za wzorem PawÅ‚a VI, czyniÄ™ tak na poczÄ…tku każdej wizyty duszpasterskiej przez cześć dla samego Stwórcy oraz dla synów i córek ziemi, do której przybywam. PocaÅ‚unek zÅ‚ożony na ziemi polskiej ma jednak dla mnie sens szczególny. Jest to jakby pocaÅ‚unek zÅ‚ożony na rÄ™kach matki - albowiem Ojczyzna jest naszÄ… matkÄ… ziemskÄ…. Polska jest matkÄ… szczególnÄ…. NieÅ‚atwe sÄ… jej dzieje, zwÅ‚aszcza na przestrzeni ostatnich stuleci. Jest matkÄ…, która wiele przecierpiaÅ‚a i wciąż na nowo cierpi. Dlatego też ma prawo do miÅ‚oÅ›ci szczególnej”.

Papież Polak niejednokrotnie podkreÅ›laÅ‚, że Ojczyzna jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli i jednoczeÅ›nie ogromnym obowiÄ…zkiem. Zdaniem ÅšwiÄ™tego analiza pojÄ™cia ojczyzny i jej zwiÄ…zku z ojcostwem i z rodzeniem, zasadniczo tÅ‚umaczy wartość moralnÄ… patriotyzmu, którÄ… należy interpretować poprzez czwarte przykazanie Dekalogu. Patriotyzm zawiera w sobie postawÄ™ wewnÄ™trznÄ… w odniesieniu do ojczyzny, która dla każdego obywatela jest prawdziwie matkÄ…. Patriotyzm oznacza umiÅ‚owanie tego, co ojczyste, tzn.: historii, tradycji, jÄ™zyka, krajobrazu ojczystego oraz dzieÅ‚ rodaków i owoców ich geniuszu. Z kolei naród to spoÅ‚eczność konieczna i adekwatna dla wszechstronnego rozwoju osobowego czÅ‚owieka, gdyż tworzy ona i zabezpiecza pÅ‚aszczyznÄ™ wartoÅ›ci etycznych utrwalonych w etosie. Tym samym naród umożliwia czÅ‚owiekowi rozwój moralny, organizujÄ…cy i porzÄ…dkujÄ…cy integralny rozwój osoby ludzkiej. Naród oznacza spoÅ‚eczność, która znajduje swojÄ… ojczyznÄ™ w okreÅ›lonym miejscu Å›wiata i która wyróżnia siÄ™ wÅ›ród innych wÅ‚asnÄ… kulturÄ…. Naród jawi siÄ™ jako „dusza ojczyzny” i „grunt” dla powstania paÅ„stwa. Autentyczny patriotyzm wiąże siÄ™ z aktywnÄ… i twórczÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… do wÅ‚asnej ojczyzny i narodu, przy równoczesnym szacunku dla innych narodów.

3. Oręduje za nami w niebie

Jan PaweÅ‚ II kochaÅ‚ swój naród i ojczyznÄ™. Wielokrotnie nawiÄ…zywaÅ‚ do jej doÅ›wiadczeÅ„ historycznych, czego Å›wiadectwem jest m.in. antologia papieskich wypowiedzi dokonana przez A. ZwoliÅ„skiego i zatytuÅ‚owana: „Jan PaweÅ‚ II o dziejach Polski” (Radom 2004). Papież Polak korzystajÄ…c ze swojego polskiego doÅ›wiadczenia przypomniaÅ‚ Å›wiatu we wspomnianej już książce „Pamięć i tożsamość”, czym jest ojczyzna, naród, paÅ„stwo, historia, patriotyzm oraz kultura. BÄ™dÄ…c Å›wiadkiem procesów globalizacji i europeizacji, a zarazem budowniczym europejskiej wspólnoty ducha, zawsze wskazywaÅ‚ na PolskÄ™ jako ważnego partnera w tych procesach. DziÅ›, kiedy Å›wiat i Europa, ale także Polska znajdujÄ… siÄ™ w wielopostaciowym kryzysie, potrzebujemy mÄ…droÅ›ci i wstawiennictwa Å›w. Jana PawÅ‚a II. My Polacy z wiarÄ… przyzywajmy Jego orÄ™downictwa, pamiÄ™tajÄ…c o Jego miÅ‚oÅ›ci i przywiÄ…zaniu do naszej wspólnej Matki, której na imiÄ™ Polska.

Ks. Mariusz Sztaba
Niedziela