Dodano: 19.06.14 - 21:16 | Dział: Co w prasie piszczy

Oto wielka tajemnica wiary...


Obecność Pana Jezusa w NajÅ›wiÄ™tszym Sakramencie to niewÄ…tpliwie wielka tajemnica wiary, która mówi o Jego Boskiej naturze. Å»ywy i prawdziwy, jest obecny pod postaciÄ… Chleba i Wina i przez posÅ‚ugÄ™ kapÅ‚ana dostÄ™pny dla nas w każdej chwili. To coÅ› niezwykle poruszajÄ…cego, że Bóg tak mocno wchodzi w ludzkie istnienie, że Å‚Ä…czy w czÅ‚owieku zwyczajny Å›wiat ludzki z nadprzyrodzonym Å›wiatem Boskim. Mówimy: to niesÅ‚ychane i przyprawiajÄ…ce o drżenie – „misterium tremendum” – iż Bóg najwyższy, Stworzyciel nieba i ziemi, staÅ‚ siÄ™ tak maÅ‚y, że każdy może Go dotknąć i wziąć do siebie, i zachwycajÄ…ce – „misterium fascinosum” – że ten Bóg, który zbawia, jest MiÅ‚oÅ›ciÄ… miÅ‚osiernÄ… i najlepszym Ojcem. Tych dwu tajemnic można doÅ›wiadczyć podczas adoracji NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu. ByÅ‚y one także doÅ›wiadczeniem powszechnym KoÅ›cioÅ‚a, kiedy w ubiegÅ‚oroczne Å›wiÄ™to Bożego CiaÅ‚a we WÅ‚oszech, 2 czerwca, przewodzÄ…cy uroczystoÅ›ciom papież Franciszek uklÄ…kÅ‚ przed Jezusem Eucharystycznym. Każdy gest i każde sÅ‚owo Ojca ÅšwiÄ™tego wyrażaÅ‚y wiarÄ™ w obecność Pana Jezusa. NabożeÅ„stwo adoracji poÅ‚Ä…czyÅ‚o wówczas caÅ‚y katolicki Å›wiat w czci dla NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu – podobne nabożeÅ„stwa odbywaÅ‚y siÄ™ w tym samym czasie w koÅ›cioÅ‚ach na caÅ‚ym Å›wiecie. Taka adoracja i chwaÅ‚a należy siÄ™ Bogu, Zbawicielowi Å›wiata, i powinna nas wszystkich rozpalić wewnÄ™trznie, uÅ›wiadomić, że tylko Panu Bogu winniÅ›my oddawać takÄ… cześć i uwielbienie.

Adoracja NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu ma wymiar trynitarny: poprzez znaki eucharystyczne jest zÅ‚Ä…czeniem Å›wiata z Bogiem Ojcem, Bogiem Synem i Bogiem Duchem ÅšwiÄ™tym. UzmysÅ‚awia czÅ‚owiekowi caÅ‚Ä… potencjÄ™ rzeczywistoÅ›ci stworzonej oraz to, że „conservatio mundi est continua creatio” – zachowanie Å›wiata w istnieniu jest ciÄ…gÅ‚ym stwarzaniem. Poprzez EucharystiÄ™ Boga niejako dotykamy. Tylko On daje nam, istotom w gruncie rzeczy samotnym we wszechÅ›wiecie, pÅ‚ynÄ…cÄ… z wiary pewność siebie, poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci. „Niespokojne jest serce czÅ‚owieka, dopóki nie spocznie w Bogu” – stwierdziÅ‚ Å›w. Augustyn.

Adoracja jest dla czÅ‚owieka wielkim odpocznieniem i duchowÄ… ucztÄ… w Bogu. Jest czasem, w którym uÅ›wiadamiamy sobie, jak bardzo Jezus winien być KimÅ› wiodÄ…cym w naszym życiu – nie tylko tym duchowym, ale we wszystkich czynnoÅ›ciach codziennych, jak winien nas przenikać. Poezja, pieśń, medytacja – wszystko to podczas adoracji przybliża nas do Jezusa Eucharystycznego i otwiera na Jego Å›wiÄ™tÄ… obecność. To On buduje KoÅ›ciół, który staje przed Nim ze swojÄ… wiarÄ…, i otwiera nas na Boże tajemnice.

Pan Jezus zawsze nas wszystkich kocha, chociaż Jego miłość jest tak często przez nas niezauważana lub bagatelizowana. To wielki grzech chrześcijaństwa w Europie i na świecie, kiedy wyznawcy Chrystusa nie zauważają Go, nie zdają sobie sprawy z miłości Boga do człowieka.

Toteż niezwykÅ‚ym wzruszeniem byÅ‚a dla caÅ‚ego KoÅ›cioÅ‚a wspomniana adoracja Jezusa Eucharystycznego z papieżem Franciszkiem. CzuliÅ›my, że Ojciec ÅšwiÄ™ty dokonuje jakiegoÅ› globalnego uszanowania NajÅ›wiÄ™tszego Sakramentu. Impulsem do tego byÅ‚ niewÄ…tpliwie Rok Wiary, który przeżywaliÅ›my wówczas w KoÅ›ciele. Adoracja na tÄ™ skalÄ™ byÅ‚a wspaniaÅ‚Ä… okazjÄ…, żeby w jednym czasie chrzeÅ›cijanie katolicy uklÄ™kli przed biaÅ‚Ä… HostiÄ… i wypowiedzieli Jezusowi swoje „dziÄ™kujÄ™” za wszystko, co od Niego nieustannie otrzymujemy. Wydaje siÄ™ bowiem, że zapominamy, iż Jezus nie tylko daÅ‚ nam caÅ‚ego siebie, ale i obiecaÅ‚: „Nie zostawiÄ™ was sierotami” (J 14, 18), i posÅ‚aÅ‚ Ducha, który ma być naszÄ… siÅ‚Ä…. Bycie na co dzieÅ„ z Jezusem, korzystanie z darów Ducha ÅšwiÄ™tego każe nam jednak żyć EwangeliÄ… i tym wszystkim, co Pan Jezus pozostawiÅ‚ nam jako swój testament, a co zawiera siÄ™ w Eucharystii i modlitwie. Eucharystia przemienia życie chrzeÅ›cijan i sprawia, że ludzie stajÄ… siÄ™ lepsi. Å»ycie EucharystiÄ… jest udziaÅ‚em ludzi Å›wiÄ™tych. To życie uporzÄ…dkowane, opierajÄ…ce siÄ™ na Ewangelii i wartoÅ›ciach chrzeÅ›cijaÅ„skich. JeÅ›li bowiem żyje siÄ™ w nieustannej obecnoÅ›ci Boga i w Å›wiatÅ‚ach Ewangelii, to wszystkie sprawy stajÄ… siÄ™ oczywiste, nie ma wÄ…tpliwych. Dotyczy to zarówno życia jednostek, jak i caÅ‚ych spoÅ‚eczeÅ„stw. Eucharystia buduje, wprowadza Å‚ad spoÅ‚eczny – bo to Jezus kieruje wtedy naszym życiem.

Jakże wymowny był sposób sprawowania nabożeństwa eucharystycznego przez Ojca Świętego Franciszka: wielkie zamyślenie, wielka miłość do Hostii Przenajświętszej, całkowite oddanie się Jezusowi Eucharystycznemu... Światu potrzebne jest takie zapatrzenie się w Pana Jezusa w Eucharystii. Dostrzeże on wtedy baczny wzrok Boga, przyglądającego się człowiekowi z miłością, otwierającego dla niego swoje Boże Serce i błogosławiącego mu. Niech więc nasza świadomość religijna będzie na wskroś eucharystyczna, czyli taka, która trwa zawsze i jest miłosną odpowiedzią na miłość Bożą do człowieka.

Ks. Ireneusz SkubiÅ›
Niedziela