Dodano: 30.01.15 - 18:59 | Dział: Mistyfikacja Nowej Ery

KONTROLERZY…(4)



MISTYFIKACJA NOWEJ ERY

SÅ‚awomir M. Kozak














Mojej córce MaÅ‚gosi dedykujÄ™ …












Część 48


KONTROLERZY…(4)



Brad Troy, kontroler.
18-letni staż pracy w kontroli ruchu.


- Nie byliÅ›my na to przygotowani –. – Tego dnia każdy z nas zostaÅ‚ zraniony.




Każdy z nich przeżył to inaczej. Rozmawiali o tym później wspólnie na specjalnie w tym celu zorganizowanej konwencji w Cleveland, w stanie Ohio. Starali się nauczyć z tym żyć...

W caÅ‚ej tej sprawie jest jednak jeden wÄ…tek wzbudzajÄ…cy moje podejrzenia. Przypuszczam, że kontrolerzy nigdy nie przekazali mediom caÅ‚ej prawdy. Moim zdaniem kontrolerów obÅ‚ożono zakazem mówienia na temat wydarzeÅ„ 11 wrzeÅ›nia i bardzo porzÄ…dnie ich wystraszono odpowiedzialnoÅ›ciÄ… karnÄ… za zÅ‚amanie tego zakazu. To wÅ‚aÅ›nie na styku kontroli ruchu i sÅ‚użb „siÅ‚owych” (NORAD i Secret Service) leży rozwiÄ…zanie zagadki tego dramatu.

Co najmniej sześciu z pracujących 11 września 2001 roku kontrolerów, nagrało swoje wrażenia na taśmę magnetofonową, ale została ona zniszczona przez przełożonych (!). Nikt jej podobno nigdy nie odsłuchal, nigdy też nie zrobiono transkrypcji tego nagrania.

Nagranie rozpoczÄ™to jeszcze przed poÅ‚udniem 11 wrzeÅ›nia, w nowojorskim Centrum Kontroli Obszaru, w Ronkonkoma, na Long Island. W sali odpraw, nazywanej potocznie „Jaskinia Batmana”, spotkaÅ‚o siÄ™ 16 osób. Każdy z kontrolerów mówiÅ‚ do krążącego wokół mikrofonu, opowiadajÄ…c swoje wrażenia z ostatnich kilku godzin pracy.

Oficjalnie taÅ›ma nigdy nie ujrzaÅ‚a Å›wiatÅ‚a dziennego. Mówi siÄ™, że jeden z Supervisor’ów Centrum Kontroli zniszczyÅ‚ jÄ…. Przedstawiciel Departamentu Transportu, Kenneth M. Mead, oÅ›wiadczyÅ‚, że Supervisor porwaÅ‚ jÄ… na kawaÅ‚ki, i powrzucaÅ‚ jej części do kilku różnych koszy na Å›mieci wokół budynku.

Według Rzecznika Departamentu, taśma została nagrana za zgodą związku zawodowego kontrolerów pod warunkiem jej późniejszego zniszczenia. Taśma została nagrana za pisemną zgodą każdego z kontrolerów i ze sporządzonym przez nich krótkim opisem zdarzeń.

Jednak Supervisor uznał, że jej nagranie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami FAA i dlatego ją zniszczył.

Sprawę badano przed Komisją Senacką. Ustalono niewiele. Nagranie każdego z kontrolerów trwało od 5 do 10 minut. Mead przesłuchiwany przed Komisją powiedział, że jakości taśmy, jako materiału dowodowego nie sposób określić, ponieważ pisemne zeznania piątki kontrolerów (szósty nie pracował wówczas operacyjnie) były sporządzone odręcznie, w sposób wyrywkowy i chaotyczny.

Z kolei Kierownicy Centrum zeznawali, że zdecydowali nagrać tę taśmę, bo pamięć ludzka jest ulotna. Ponadto procedura w takim wypadku nakazuje zwolnić kontrolera do domu, co mogłoby oddalić możliwość zebrania tych jakże ważnych informacji. Ich celem było mnieć nagrania dla ewentualnego śledztwa zanim kontrolerzy wrócą do pracy.

Mark Di Palmo, szef regionalnego oddziału NATCA powiedział, że nagranie nie miało charakteru formalnego, było raczej rodzajem wymiany poglądów i spostrzeżeń. Na takie właśnie nieformalne nagranie władze związkowe wyraziły zgodę.

Natomiast Supervisor odpowiedzialny za zniszczenie taśm zeznał, że uczynił to mając świadomość, iż tego typu nagranie nie spełnia wymogów stawianych zeznaniom powypadkowym, jakich oczekuje FAA. Ponadto kontrolerzy poddani byli dużemu stresowi, co z pewnością odbierało nagraniom walor rzetelnego dokumentu.

Wszystkie, wymagane prawem oficjalne nagrania z łączności z załogami zostały zabezpieczone zgodnie z procedurami, podobnie jak zapis zobrazowania radarowego. Materiały te otrzymała FAA i FBI.

Taśmy z nagrań wypowiedzi kontrolerów zostały zniszczone pomiędzy grudniem 2001 roku a lutym 2002.

Raport Inspektora Generalnego Departamentu Transportu głosił, że:

„Zniszczenie dowodu bÄ™dÄ…cego wÅ‚asnoÅ›ciÄ… rzÄ…dowÄ…, w tym przypadku taÅ›my, szczególnie w czasie narodowego kryzysu, skutkuje rozbudzeniem podejrzeÅ„, że pewne informacje zostaÅ‚y przed spoÅ‚eczeÅ„stwem ukryte” .

Niemniej jednak „nie przypisujemy kierownictwu usiÅ‚owania ukrycia czegokolwiek, jak również nie podejrzewamy, by na taÅ›mach byÅ‚o cokolwiek mogÄ…cego doprowadzić kogokolwiek do wniosku, że starano siÄ™ coÅ› zataić bÄ…dź kontrolerzy mogli nie wypeÅ‚niać wÅ‚aÅ›ciwie swoich obowiÄ…zków”.

Następnie raport stwierdzal, że nie podejrzewa się osoby, która zniszczyła taśmę o złe zamiary, a sam zainteresowany podkreśla, że dziś uczyniłby podobnie czyli zgodnie ze swoimi przekonaniami.

Mead w konkluzji sugerował ukaranie winnego karą administracyjną za utrudnienie swoim działaniem prac osób badających okoliczności wypadków.

Rzecznik FAA, Greg Martin podkreślił, że jego agencja przez cały czas współpracowała z Komisją w sposób właściwy i tylko dzięki temu cała sprawa dotarła w ogóle do wiadomości jej członków.

Ponadto Martin zapowiedział wyciągnięcie wniosków dyscyplinarnych wobec osoby odpowiedzialnej za zniszczenie taśm. Nigdy jednak nie ujawniono czy i jakie wnioski wyciągnięto.

Departament Sprawiedliwości nie znalazł również śladów mogących wskazywać na kryminalny aspekt całej sprawy.

Komisja zamknęła ten rozdział definitywnie.

Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że owe taÅ›my mogÅ‚y przyczynić siÄ™ do wyjaÅ›nienia wielu wÄ…tpliwoÅ›ci. Ich zniszczenie na pewno w tym nie pomogÅ‚o. Wyniki przesÅ‚uchaÅ„ mówiÄ…ce, że taÅ›my zniszczono pomiÄ™dzy grudniem, a lutym sÄ… absurdalne. Przecież to nieprawdopodobne, żeby nikt nie wspomniaÅ‚ o nich policji, ludziom z FBI, NTSB, FAA, przez pół roku! A na to wyglÄ…da, skoro nie zdoÅ‚ano ustalić, kiedy dokÅ‚adnie zostaÅ‚y zniszczone. Ewidentne kÅ‚amstwo. Na tych taÅ›mach musiaÅ‚o być coÅ›, co zmusiÅ‚o wÅ‚adze do ich zniszczenia. CoÅ› na tyle niebezpiecznego, że wmówiono co najmniej 16 osobom biorÄ…cym udziaÅ‚ w nagraniach, że taÅ›my nie ma. I majÄ… milczeć. Wszelkie nagrania w lotnictwie zabezpiecza siÄ™ natychmiast po wypadku. Poza tym wszystkie nagrania w ogóle przechowywane sÄ…, zgodnie z miÄ™dzynarodowymi wymogami, przez miesiÄ…c. Po to, gdyby okazaÅ‚y siÄ™ potrzebne do przyjrzenia siÄ™ najdrobniejszej nieprawidÅ‚owoÅ›ci, która może zostać zgÅ‚oszona nawet po kilku, czy kilkunastu dniach. Dochodzeniowcy rekwirujÄ…cy taÅ›my musieli mieć pewność, że majÄ… wszystko. Nie poinformowanie ich o tym, że istnieje jeszcze jakiÅ› materiaÅ‚, w trakcie późniejszych wielu przesÅ‚uchaÅ„, nie jest prawdopodobne. A zatajenie tego musiaÅ‚oby być potraktowane w kategoriach przestÄ™pstwa. Wobec wszystkich biorÄ…cych w tym nagraniu osób. Być może jakieÅ› sczególne przepisy każą Amerykanom trzymać pewne dokumenty pół roku i dlatego tyle musiaÅ‚o minąć, żeby zostaÅ‚y uznane za zniszczone. Nie wiem. Wiem jednak, że caÅ‚a ta historia jest ogromnym oszustwem i ewidentnym przykÅ‚adem chÄ™ci ukrycia prawdy. Nie biorÄ™ w ogóle pod uwagÄ™, samemu bÄ™dÄ…c Supervisor’em od wielu lat, bym mógÅ‚ bezkarnie postÄ…pić w podobny sposób. To w ogóle nie przyszloby mi do gÅ‚owy. Jest to niedopuszczalne zniszczenie dowodów, nawet jeÅ›li zaÅ‚ożyć, że nagrania te nie byÅ‚y miarodajne lub byÅ‚y obarczone zbyt dużym Å‚adunkiem emocjonalnym. Po pierwsze, przy najwiÄ™kszej sile uporu, mógÅ‚bym otrzymać od kierownictwa, na wniosek którego dokonano nagrania co najwyżej kopiÄ™! Nikt, nigdy nie wydaÅ‚by oryginaÅ‚u. I tak też musiaÅ‚o być w Ameryce. Dlatego caÅ‚y ten medialny szum wokół tej sprawy uważam za wielkÄ… dezinformacjÄ™. A po wtóre, gdybym jednak zniszczyÅ‚ takÄ… taÅ›mÄ™, zostaÅ‚bym w trybie przyspieszonym, oskarżony, skazany i wrzucony do lochu. W tempie niewyobrażalnym nawet dla ministra Ziobry. I to nawet wtedy, gdyby rzecz dotyczyÅ‚a przesÅ‚anki do kolizji lub drobnego incydentu. A co dopiero w przypadku narodowego dramatu z użyciem 4 samolotów?

Zapis tej kontrolerskiej „spowiedzi” jest kluczem do zrozumienia sposobu realizacji zamachów. W mniej lub bardziej bezpoÅ›redni sposób zostali w to wplÄ…tani wÅ‚aÅ›nie kontrolerzy z Kontroli Obszaru Boston. PiÄ™ciu ludzi. PomiÄ™dzy 08:13 i 08:44. Chodzi o te 31 minut! I o tych piÄ™ciu kontrolerów. InteresujÄ…ce nas samoloty znajdowaÅ‚y siÄ™ pod kontrolÄ… Bostonu, kiedy zaczęły siÄ™ pierwsze symptomy nieszczęścia. I to w tym czasie jest najwiÄ™cej niewiadomych. A jedyne nagranie zrobione „na żywo” po tych zajÅ›ciach zostaÅ‚o zniszczone.

GdybyÅ›my mieli możliwość je odsÅ‚uchać, uzyskalibyÅ›my najważniejsze informacje. WedÅ‚ug zebranych przeze mnie danych na stanowiskach operacyjnych pracowali wówczas: Pete Zalewski, Lino Martins, Tom Roberts i Mark Hodgkins. Szefem zmiany byÅ‚ Glenn Michael. Mimo, iż bardzo niewielu kontrolerów opowiedziaÅ‚o Å›wiatu swoje wrażenia z tamtego dnia, to kilku jednak to uczyniÅ‚o. Nie ma wÅ›ród nich nigdzie, poza Roberts’em, nazwisk ludzi z grupy z Bostonu. Sam Roberts powiedziaÅ‚ zresztÄ… mediom tylko to, co i tak dociekliwi reporterzy już wiedzieli. Å»e lawina ruszyÅ‚a wÅ‚aÅ›nie w sektorze Boston, bo tam po raz pierwszy ustaÅ‚a Å‚Ä…czność z samolotem AAL 11. Nie byÅ‚a to odkrywcza wypowiedź, a i nie wniosÅ‚a nic do sprawy. A przecież w Bostonie, w czasie tych 31 minut zdarzyÅ‚o siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwie wszystko.

08:13 ustała łączność z AAL 11.

08:17 usłyszano przez radio pierwszy krzyk

08:20 ustał odczyt transpondera samolotu AAL 11

08:21 AAL 11 zboczył z kursu

08:24 AAL 11 zakręcił o 100 stopni na południe

W tym czasie Boston już informował na bieżąco o wydarzeniach NEADS (112)

08:24 usÅ‚yszano gÅ‚os „porywacza”: - Mamy kilka samolotów!

08:25 Kontrola Boston poinformowała o sytuacji Centrum Operacji Regionalnych Nowej Anglii, Centrum Dowodzenia Systemem Kontroli Ruchu Lotniczego oraz Centrum Kontroli Obszaru w Nowym Jorku.

08:33 usłyszano transmisję z AAL 11 (?): - Niech nikt się nie rusza! Wracamy do lotniska. Nie róbcie żadnych głupich ruchów!

08:34 Kontrola Boston poprosiła Radarową Kontrolę Zbliżania Cape, zlokalizowaną w bazie OTIS (!) o powiadomienie o wszystkim wojska

08:36 NORAD oficjalnie dowiedziało się o sytuacji

08:39 AAL 11 przeleciał nad elektrownią atomową w Indian Point

08:46 NORAD podjął pierwsze działania.


112 - North East Air Defence Sector – Pólnocno-Wschodni Sektor Obrony Powietrznej USA .

CDN