Dodano: 18.02.16 - 11:50 | Dział: Na każdy temat

Jacek Matysiak prosi o pomoc





ZupeÅ‚nym zaskoczeniem w karierze 40-letniego pilota byÅ‚o stwierdzenie u niego w 2008 r. schorzenia znanego pod okreÅ›leniem „stwardnienie rozsiane”, które niestety eliminowaÅ‚o go z latania pod biaÅ‚o-czerwonÄ… szachownicÄ…. Nie poddaÅ‚ siÄ™ losowi i odchodzÄ…c z wojska podjÄ…Å‚ kosztowne leczenie

Urodzony 4 maja 1968 r. w Krasnymstawie, w woj. lubelskim. Po ukończeniu szkoły podstawowej uczył się w Liceum Ogólnokształcącym, w którym w 1987 r. uzyskał maturę.

Zainteresowanie lotnictwem pojawiło się u niego już wcześniej, a efektem tego było rozpoczęcie w 1985 r. szkolenia szybowcowego w Aeroklubie Robotniczym w Świdniku. Na wstępnym etapie szkolił go instr. Wiktor Sznurowski, a potem także Waldemar Wrona i Wiesław Buliszak. Tajniki sterowania poznawał w lotach z instruktorem na dwumiejscowym szybowcu SZD-9 bis Bocian, a po wylaszowaniu do lotów samodzielnych, doskonalił na szybowcu SZD-30 Pirat. W tej samej grupie szkolił się wówczas m.in. członek Aeroklubu Robotniczego Zbigniew Nieradka, późniejszy czołowy polski szybownik, zdobywca tytułów mistrzowskich w światowych i europejskich rywalizacjach na szybowcach różnych klas .

Do spotkaÅ„ z mistrzami w lataniu – byÅ‚ymi i przyszÅ‚ymi – Jacek Matysiak miaÅ‚ szczęście wyjÄ…tkowe. W Åšwidniku bowiem poznaÅ‚ także pÅ‚k pil. Tadeusza GórÄ™, pierwszego w Å›wiecie lotnika wyróżnionego przez FAI (MiÄ™dzynarodowa Federacja Lotnicza) Medalem Lilienthala. OtrzymaÅ‚ go za pokonanie w 1938 r. bariery 500 km w locie szybowcowym, rozpoczÄ™tym w bieszczadzkiej Bezmiechowej, a zakoÅ„czonym lÄ…dowaniem pod Wilnem. Pilot ten w czasie wojny walczyÅ‚ na brytyjskim niebie w dywizjonach myÅ›liwskich za co otrzymaÅ‚ Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari. Po nastaniu pokoju wróciÅ‚ do kraju i latania na szybowcach. 23 lipca 1950 r. w locie nad górÄ… Å»ar, uzyskaÅ‚ przewyższenie 5038 m, zdobywajÄ…c ostatni diament do zÅ‚otej odznaki szybowcowej jako pierwszy Polak, a drugi pilot na Å›wiecie.

W 1987 r., Jacek Matysiak rozpoczynając w Rzeszowie szkolenie na samolocie Zlin Z-42, znowu trafił w ręce kolejnego mistrza. Tym razem jego instruktorem był Wacław Nycz, który dopiero co w fińskim Nummela wygrał wtedy Mistrzostwa Świata w Samolotowym Lataniu Precyzyjnym. A było to już jego drugie zwycięstwo tej rangi, po zdobyciu w 1985 r. tytułu mistrza świata w Kissmmee, w Stanach Zjednoczonych.

Nic zatem dziwnego, że Ikar, majÄ…cy na swej drodze w przestworza, takich mistrzowskich Dedali-instruktorów, byÅ‚ do latania silnie zmotywowany. UjawniÅ‚o siÄ™ to po jego wstÄ…pieniu do Wyższej Oficerskiej SzkoÅ‚y Lotniczej w DÄ™blinie. MÅ‚ody podchorąży z samozaparciem chÅ‚onÄ…Å‚ wiedzÄ™ teoretycznÄ…, której w porównania z czasami herosów naszego lotnictwa – Å»wirki i Wigury, byÅ‚o do przyswojenia dużo, dużo wiÄ™cej. A na tym etapie żadnej taryfy ulgowej stosować nie można, bo wszystkie niedouczenia ujawniÄ… siÄ™ potem w fazie szkolenia praktycznego. PokonujÄ…c progi lotniczego wtajemniczenia dotarÅ‚ w 1991 r. do finaÅ‚u, którym byÅ‚a promocja na podporucznika inżyniera pilota samolotów naddźwiÄ™kowych i pierwszy sÅ‚użbowy przydziaÅ‚ do 41 PuÅ‚ku Lotnictwa MyÅ›liwskiego w Malborku.

Podczas pobytu w dÄ™bliÅ„skiej Szkole OrlÄ…t Jacek Matysiak lataÅ‚ na samolotach szkolno-treningowych TS-11 Iskra. Po przybyciu do Malborka – gdzie przezwano go Flyshark – i szkoleniu na MiG-21 UM, opanowaÅ‚ pilotaż myÅ›liwca przechwytujÄ…cego MiG-21 MF. W 1997 r. uczestniczyÅ‚ w ćwiczeniach Orli Szpon symulujÄ…cych przechwycenie samolotu F-16. Czterokrotnie wykonywaÅ‚ także starty i lÄ…dowania na Drogowym Odcinku Lotniskowym Kliniska pod Szczecinem. 1 stycznia 2001 r. puÅ‚k myÅ›liwski przeformowano w 41 eskadrÄ™ lotnictwa taktycznego, a w grudniu 2003 r. ukazaÅ‚ siÄ™ rozkaz o zakoÅ„czeniu użytkowania w lotnictwie polskim samolotów MiG-21. W ich miejsce 41 elt otrzymaÅ‚a partiÄ™ samolotów MiG-29 pozyskanych z lotnictwa niemieckiego. Kpt. pil. Matysiak, który objÄ…Å‚ dowództwo klucza lotniczego, po przeszkoleniu na ten typ samolotu zdoÅ‚aÅ‚ wylatać 189 godzin i…

ZupeÅ‚nym zaskoczeniem w karierze 40-letniego pilota byÅ‚o stwierdzenie u niego w 2008 r. schorzenia znanego pod okreÅ›leniem „stwardnienie rozsiane”, które niestety eliminowaÅ‚o go z latania pod biaÅ‚o-czerwonÄ… szachownicÄ…. Nie poddaÅ‚ siÄ™ losowi i odchodzÄ…c z wojska podjÄ…Å‚ kosztowne leczenie. Jego lotniczy bilans za okres 1985-2008 to 2186 lotów w czasie ok. 1360 godzin. W 2011 r. zostaÅ‚ laureatem Lotniczych Orłów w kategorii „CzÅ‚owiek Roku”.

POMOC DLA JACKA MATYSIAKA:
http://jacek.walczy.pl

ZAPRASZAMY NA FILM:
http://www.flyshark.republika.pl/Blog/film_Pawla/filmpawla.mp4