Dodano: 16.10.16 - 9:40 | Dział: W kręgu wydarzeń

POKUTA PUBLICZNA


- Za publicznie popeÅ‚nione grzechy potrzebna jest publiczna pokuta - powiedziaÅ‚ na Jasnej Górze abp StanisÅ‚aw GÄ…decki, przewodniczÄ…cy Episkopatu Polski. Metropolita poznaÅ„ski odprawiÅ‚ MszÄ™ i wygÅ‚osiÅ‚ kazanie w ramach „Wielkiej Pokuty”. W caÅ‚odniowej modlitwie przebÅ‚agalnej za grzechy z proÅ›bÄ… o miÅ‚osierdzie dla naszego narodu uczestniczy ok. 100 tys. osób z Polski i zagranicy.

Abp Gądecki wyjaśnił w kazaniu sens pokuty zarówno w wymiarze indywidualnym jak i wspólnotowym. Przypomniał naturę grzechu, który zrywa jedność człowieka z Bogiem. Do przywrócenia owej jedności potrzebna jest pokuta. Warunkami pokuty są nawrócenie oraz skrucha.

Przywołując ewangeliczny obraz marnotrawnego syna, przewodniczący KEP wskazał na obudzenie się w człowieku świadomości zmarnowanego synostwa i poczucie utraconej godności jako warunku nawrócenia. By pokuta była pełna, po nawróceniu i skrusze, wymaga dopełnienia w zewnętrznym geście, czyli w akcie pokuty, w czynie. Celem tak rozumianej pokuty - mówił dalej abp Gądecki - jest zrozumienie popełnionego grzechu przez grzesznika oraz zniszczenie w nim złych nawyków, jakie się w grzeszącym człowieku ukształtowały. Autentyczna pokuta musi wypływać z miłości, a nie z lęku. Celem pokuty, tłumaczył metropolita poznański, jest leczenie ran, które grzech pozostawia zarówno w indywidualnym człowieku, jak i w określonej wspólnocie.

Abp Gądecki wyjaśniał, że grzech w swoim podstawowym znaczeniu jest zawsze aktem konkretnej osoby, aktem wolności pojedynczego człowieka, nie zaś całej grupy czy wspólnoty. A jednocześnie grzech indywidualny dotyka innych ludzi i szkodzi równocześnie życiu społecznemu, wprowadzając i potęgując w nim nieład, osłabiając jego jedność.

ZauważyÅ‚, że „suma grzechów osobistych, popeÅ‚nionych przez wiele osób, tworzy grzeszne struktury spoÅ‚eczne i sytuacje grzechu. Grzech spoÅ‚eczny jest czymÅ› wiÄ™cej niż prosta suma grzechów osobistych – wyjaÅ›niaÅ‚ dalej kaznodzieja – jest jakby nowÄ… „ quasi-antywartoÅ›ciÄ…”. Podobnie jak dobro wspólne nie jest prostÄ… sumÄ… dóbr indywidualnych, ale nowÄ… „ quasi-jakoÅ›ciÄ…”.
PrzewodniczÄ…cy KEP wskazaÅ‚ także na aspekt „sprzężenia zwrotnego” spoÅ‚ecznego wymiaru grzechu, bowiem z jednej strony grzech niszczy struktury spoÅ‚eczne, a z drugiej te – skażone grzechem - stajÄ… siÄ™ pokusÄ… dla nowego zÅ‚a.

Rodzajem grzechu spoÅ‚ecznego sÄ… także grzechy popeÅ‚niane „czynem lub zaniedbaniem ze strony przywódców politycznych, ekonomicznych, zwiÄ…zkowych, jeÅ›li majÄ…c po temu wÅ‚adzÄ™, nie angażujÄ… siÄ™ z roztropnoÅ›ciÄ… w dzieÅ‚o ulepszania i przemiany spoÅ‚eczeÅ„stwa wedÅ‚ug wymogów i możliwoÅ›ci na danym etapie dziejów”.

Kolejnym wymiarem grzechu spoÅ‚ecznego jest niszczenie relacji miÄ™dzy różnymi wspólnotami ludzkimi. Jako przykÅ‚ady tych skutków abp GÄ…decki podaÅ‚ walkÄ™ klas, przeciwstawianie siÄ™ jednego narodu – innemu czy jednych grup – innym grupom w tym samym narodzie.

- Choć grzech siÄ™ga gÅ‚Ä™bi czÅ‚owieka i przenika struktury spoÅ‚eczne, a przez to uniemożliwia skuteczne budowanie wspólnoty ludzkiej, nie jest jednak w historii zbawienia czymÅ› najważniejszym, czymÅ›, co ma zwyciężyć – mówiÅ‚ abp GÄ…decki. PodkreÅ›liÅ‚, że to Bóg chce i może czÅ‚owieka wyzwolić z grzechu. MiÅ‚oÅ›ci odkupieÅ„czej Boga nie może „udaremnić żaden grzech ani żadna niewierność jednostek narodów i caÅ‚ej ludzkoÅ›ci”.

Metropolita poznaÅ„ski podkreÅ›liÅ‚ potrzebÄ™ publicznej pokuty za publicznie popeÅ‚nione grzechy, „za które odpowiada spoÅ‚eczeÅ„stwo, bo je pochwala, nie protestuje przeciwko nim, nic nie czyni w tym kierunku, aby nie dziaÅ‚a siÄ™ niesprawiedliwość, różne zbrodnie, zupeÅ‚ne lekceważenie Pana Boga. Nikt siÄ™ na to nie oburza. Na tym polega spoÅ‚eczny grzech” - apelowaÅ‚ abp GÄ…decki.

Kaznodzieja podkreÅ›liÅ‚ także, że pokuty spoÅ‚ecznej nie należy utożsamiać z teoriami propagowanymi w niektórych grupach charyzmatycznych i Å›rodowiskach zwiÄ…zanych z celebrowaniem nabożeÅ„stw o uzdrowienie, ani też z teoriami o tzw. „grzechu pokoleniowym” czy „uzdrowieniem miÄ™dzypokoleniowym”.

Abp Gądecki przypomniał nauczanie Kościoła, które naucza, że grzech jest zawsze czymś osobistym i wymaga decyzji woli, każdy też osobiście ponosi karę za swój grzech. Jedynym grzechem, który jest przekazywany z pokolenia na pokolenie jest grzech pierworodny.

Po Eucharystii rozpoczęła się część pokutna. W całodniowej modlitwie przebłagalnej za grzechy z prośbą o miłosierdzie dla naszego narodu uczestniczy ok. 100 tys. osób z Polski i zagranicy.

Tyg. Niedziela