Dodano: 04.06.17 - 10:35 | Dział: Godne uwagi

Niech zstąpi Duch Twój i odnowi ziemię


Opiewając wspaniałość i piękno stworzenia, starotestamentowy psalmista błogosławi Boga, którego Duch napełnia wszystko i odnawia oblicze ziemi. Dar życia oraz istnienie i trwanie świata są dziełem Boga, w którym objawia On coś ze swojej natury. Każde życie jest owocem i znakiem Ducha Bożego. Aczkolwiek Stary Testament nie ma jeszcze takiego rozeznania o Bogu, jakie przyszło wraz z Nowym Testamentem, wysławia Go i przeczuwa bogactwo Jego wewnętrznego życia objawione w tajemnicy Trójcy Świętej.

Duch ÅšwiÄ™ty, jako dar zmartwychwstaÅ‚ego Pana, pochodzi od Ojca i Syna. W Wieczerniku dopeÅ‚niajÄ… siÄ™ zapowiedzi z okresu ziemskiego życia Jezusa: „Weźmijcie Ducha ÅšwiÄ™tego! Którym odpuÅ›cicie grzechy, sÄ… im odpuszczone, a którym zatrzymacie, sÄ… im zatrzymane”. Wylanie daru Ducha skutkuje wÅ‚adzÄ… odpuszczania grzechów, w czym najpeÅ‚niej wyraża siÄ™ Boże MiÅ‚osierdzie. Jego rezultatem jest pokój, rozumiany jako peÅ‚na wewnÄ™trzna harmonia czÅ‚owieka, która Å‚Ä…czy go z Bogiem i z innymi ludźmi. To pozwala pokonywać wszelkie obawy i lÄ™ki, uzdalnia do mężnego wyznawania Boga. ApostoÅ‚owie przezwyciężyli dotychczasowÄ… apatiÄ™ i strach nie wÅ‚asnymi siÅ‚ami, lecz dziÄ™ki mocy Ducha ÅšwiÄ™tego.

PogÅ‚Ä™bienie i potwierdzenie nowej tożsamoÅ›ci wyznawców Chrystusa nastÄ…piÅ‚o w dniu PięćdziesiÄ…tnicy, upamiÄ™tniajÄ…cym dar Prawa przyjÄ™tego przez Mojżesza na Synaju. Jerozolimski Wieczernik na górze Syjon staje siÄ™ nowym Synajem, na którym Bóg objawia swÄ… wolÄ™ i tworzy „nowy Izrael”. Jak przymierze na Synaju daÅ‚o poczÄ…tek ludowi Izraela, tak zesÅ‚anie Ducha ÅšwiÄ™tego sprawiÅ‚o, że na fundamencie Krzyża i Zmartwychwstania rodzi siÄ™ KoÅ›ciół. Dar jÄ™zyków wskazuje, że Jego posÅ‚annictwo nie ogranicza siÄ™ już do jednego narodu, lecz obejmuje caÅ‚Ä… ludzkość. OdtÄ…d wszyscy ludzie mogÄ… sÅ‚yszeć w swoich jÄ™zykach EwangeliÄ™ o wielkich dzieÅ‚ach Bożych, których apogeum stanowi Jezus Chrystus. W tym samym dniu ukazuje siÄ™ też prawdziwy sens wybrania Izraela, ukierunkowanego ku duchowemu dobru caÅ‚ej ludzkoÅ›ci. Podzielona ludzkość zostaÅ‚a zjednoczona i obdarowana Duchem ÅšwiÄ™tym, dziÄ™ki któremu – analogicznie jak stworzony Å›wiat – KoÅ›ciół siÄ™ nieustannie odradza. UdzielajÄ…c życia wyznawcom Chrystusa, Duch ÅšwiÄ™ty uzdalnia ich do dawania Å›wiadectwa o Bożej dobroci.

Kościół stanowi wspólnotę wiernych, którzy bardzo się od siebie nawzajem różnią. Pochodząc z różnych ras, kultur i języków, mają różne aspiracje i cele, są więc bardzo podatni na rozmaite podziały. Mają one zresztą często miejsce, co potwierdza ludzkie oblicze Kościoła. Ale mimo to Kościół stanowi jedność, bo ożywia go ten sam Duch, który objawia się i udziela dla wspólnego dobra. Ostrzegając Koryntian przed zgubnymi podziałami, św. Paweł podkreśla, że wiara chrześcijańska jest owocem Ducha, z którego wynika zobowiązanie do wiernego świadectwa dawanego Bogu. Ochrzczeni w jednym Duchu mamy stanowić jedno Ciało. Wzgląd na Kościół jako Mistyczne Ciało Chrystusa zobowiązuje, by żyć tak, jak żył Jezus.

KsiÄ…dz profesor Waldemar Chrostowski
Tyg. Niedziela