Dodano: 15.08.17 - 9:18 | Dział: W kręgu wydarzeń

Wniebowzięcie Matki Boskiej





Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona przez Kościół katolicki 15 sierpnia, sięga V wieku i jest rozpowszechniona w całym chrześcijaństwie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Nowy Testament nigdzie nie wspomina o ostatnich dniach życia, śmierci i o Wniebowzięciu Matki Bożej. Nie ma Jej grobu ani Jej relikwii.

Tajemnicę wzięcia Maryi do nieba z ciałem i duszą ogłosił jako dogmat wiary 1 listopada 1950 r. papież Pius XII. Uroczystość tę obchodzi zarówno Kościół katolicki na Zachodzie, jak i chrześcijaństwo wschodnie, w którym nosi ona nazwę Zaśnięcia Matki Bożej.

W Polsce i wielu innych krajach europejskich dzień ten jest często nazywany świętem Matki Bożej Zielnej lub Korzennej. W kościołach święci się wówczas zioła, kwiaty i snopy dożynkowe. W sanktuariach maryjnych gromadzą się wielkie rzesze pielgrzymów.

Z Wniebowzięciem łączą się liczne zwyczaje ludowe. W południowych Niemczech, podobnie jak w Polsce, święci się w tym dniu zioła. Wierni przynoszą do kościołów artystycznie ułożone, barwne bukiety. Liczba ziół waha się w nich od siedmiu do 77; najczęściej są wśród nich dziurawiec, rumianek, przywrotnik, oset, kozłek lekarski (waleriana) i lawenda, ale zdarzają się też koper, mięta i szałwia. W środku, niczym berło, umieszczana jest często dziewanna.

Podczas obrzÄ™du poÅ›wiÄ™cenia Å›piewane sÄ… pieÅ›ni, wychwalajÄ…ce MaryjÄ™ jako „liliÄ™ dolin” i „kwiat pól”. Bukiety poÅ›wiÄ™conych roÅ›lin zanosi siÄ™ do domów i zasusza. MajÄ… one chronić przed chorobami i przynosić bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo domostwu. Po poÅ›wiÄ™ceniu ziół czÄ™sto rzuca siÄ™ za siebie przez lewe ramiÄ™ jabÅ‚ka i gruszki, wyrażajÄ…c w ten sposób nadziejÄ™ na dobre zbiory, zaczynajÄ…ce siÄ™ wÅ‚aÅ›nie wtedy; od niepamiÄ™tnych czasów również zbiorom owoców patronuje Matka Boża. 15 sierpnia jest dla rolników dniem szczególnym.

Niemieckie przysÅ‚owie mówi, że „gdy w dzieÅ„ WniebowstÄ…pienia Å›wieci sÅ‚oÅ„ce, można spodziewać siÄ™ obfitego owocobrania i sÅ‚odkich winogron”, co miaÅ‚o oznaczać, że Maryja bÅ‚ogosÅ‚awi niebo i ziemiÄ™, faunÄ™ i florÄ™.

PielÄ™gnowany jest też zwyczaj tzw. trzydziestki maryjnej, rozpoczynajÄ…cej siÄ™ 15 sierpnia. Od tego dnia przez 30 dni w koÅ›cioÅ‚ach, głównie z tytuÅ‚ami maryjnymi, wierni uczestniczÄ… w nabożeÅ„stwach i procesjach ku czci Matki Bożej. W ciÄ…gu tych 30 dni przypadajÄ… także Å›wiÄ™to Narodzenia NajÅ›wiÄ™tszej Maryi Panny – 8 wrzeÅ›nia i Imienia Maryi – 12 wrzeÅ›nia.

Święcenie ziół ma podkreślać, że człowiekowi potrzebna jest ozdrowieńcza moc natury. Chrześcijaństwo ma tu bogatą tradycję, jeśli wspomnieć choćby bardzo dziś popularną św. Hildegardę z Bingen, żyjącą w latach 1098-1179 frankońską mniszkę, a także liczne klasztory, zajmujące się ziołolecznictwem.

W Sienie, we wÅ‚oskiej Toskanii, 15 sierpnia odbywa siÄ™ Å›wiÄ™to zwane palio – wyÅ›cigi zaprzÄ™gów konnych wokół głównego rynku. Organizuje siÄ™ je na pamiÄ…tkÄ™ 1260 roku, gdy miasto, przeżywajÄ…ce wielkie nieszczęścia, oddaÅ‚o siÄ™ w opiekÄ™ NajÅ›wiÄ™tszej Maryi Pannie i zwyciężyÅ‚o w walce o uniezależnienie siÄ™ od Florencji. ZwyciÄ™zca palio otrzymuje szarfÄ™ z wymalowanym wizerunkiem Matki Bożej.

W Polsce ta uroczystość maryjna wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z zakoÅ„czeniem zbioru plonów, toteż mówiono, że „na WniebowziÄ™cie zakoÅ„czone żęcie”. StaÅ‚o siÄ™ wiÄ™c zwyczajem Å›wiÄ™cenie plonów, przede wszystkim tego, co rosÅ‚o na wÅ‚asnych polach i w przydomowych ogródkach. Owa „dożynkowa wiÄ…zanka” musiaÅ‚a zawierać pokruszone kÅ‚osy pszenicy, żyta, jÄ™czmienia i owsa – tzw. próżankÄ™. ObowiÄ…zkowe byÅ‚y też len i groch, bób i marchew z natkÄ…, gaÅ‚Ä…zka z gruszkÄ… lub jabÅ‚ko, makówka i orzechy. Ale razem z „wiÄ…zankÄ…” Å›wiÄ™ciÅ‚o siÄ™ także różne zioÅ‚a lecznicze.

Uroczystość Matki Bożej WniebowziÄ™tej ma swoje poczÄ…tki w KoÅ›ciele wschodnim, który wprowadziÅ‚ jÄ… w 431 roku. KoÅ›ciół prawosÅ‚awny obchodzi je razem z katolikami, z tym, że jeÅ›li stosuje kalendarz juliaÅ„ski („stary styl”), który różni siÄ™ od gregoriaÅ„skiego („nowy styl”) o 13 dni, uroczystość ta wypada 28 sierpnia. KoÅ›ciół Å‚aciÅ„ski obchodzi WniebowziÄ™cie (Assumptio) Maryi od VII wieku. Pisma teologiczne potwierdzajÄ…, że liczni Å›wiÄ™ci, m.in. Grzegorz z Tours, Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Bonawentura czÄ™sto rozważali wziÄ™cie Maryi z duszÄ… i ciaÅ‚em do nieba.

Tradycja przedstawia ciaÅ‚o Matki Bożej, unoszone w promienistym Å›wietle przez aniołów do nieba. W taki sposób WniebowziÄ™cie ukazuje wiÄ™kszość dzieÅ‚ sztuki. W Niemczech tematyka ta pojawia siÄ™ przede wszystkim na barokowych freskach koÅ›ciołów Bawarii. CzÄ™sto w sklepieniach można zobaczyć freski ukazujÄ…ce MaryjÄ™, otoczonÄ… anioÅ‚ami i unoszÄ…cÄ… siÄ™ na obÅ‚oku. HiszpaÅ„ski malarz okresu baroku, Bartolomé Esteban Murillo poÅ›wiÄ™ciÅ‚ temu tematowi w 1675 r. dzieÅ‚o, którego oryginaÅ‚ znajduje siÄ™ obecnie w petersburskim Ermitażu. „WniebowziÄ™cie Maryi” Petera Paula Rubensa z 1626 r. znajduje siÄ™ w Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie.

Do najpiÄ™kniejszych obrazów o tej tematyce zalicza siÄ™ „Assunta” (WniebowziÄ™ta) Tycjana w koÅ›ciele Santa Maria Gloriosa (Matki Bożej Chwalebnej) w Wenecji. Ten wielki obraz w głównym oÅ‚tarzu, namalowany w latach 1516-18, należy do mistrzowskich dzieÅ‚ wielkiego malarza, w późniejszym okresie również wziÄ™tego portrecisty papieskiego. Ukazuje on MaryjÄ™ jako piÄ™knÄ…, powabnÄ… kobietÄ™ – nawet zbyt piÄ™knÄ… i zbyt zmysÅ‚owÄ… dla zamawiajÄ…cych go franciszkanów. Dopiero po dÅ‚ugich targach i dÅ‚ugotrwaÅ‚ym procesie przyzwyczajania siÄ™ do obrazu, przywykli do ascetycznego życia zakonnicy weneccy zgodzili siÄ™ przyjąć pracÄ™ i zapÅ‚acić za niÄ… Tycjanowi.
ts (KAI) / Bonn, Rzym

Tyg. Niedziela