Dodano: 19.01.18 - 9:29 | Dział: EKOInformacje

„Teraz Polska”





Jakość, cena i pochodzenie produktu to najważniejsze kryteria, jakimi kierujÄ… siÄ™ Polacy podczas zakupów. Ponad 80 proc. osób zwraca uwagÄ™ na kraj pochodzenia produktu, a 90 proc., jeÅ›li ma możliwość wyboru, kupuje produkty polskie – wynika z badania „Decyzje zakupowe Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polskiego GodÅ‚a Promocyjnego. Na wzrost sprzedaży wpÅ‚ywa wiÄ™c odpowiednie oznakowanie produktów, m.in. GodÅ‚em „Teraz Polska”. Z badaÅ„ wynika, że dziÄ™ki niemu w branży FMCG wzrosty siÄ™gajÄ… nawet 30 proc.

– Polacy powoli zmieniajÄ… swoje decyzje zakupowe. Coraz częściej zwracajÄ… uwagÄ™ na jakość produktu i usÅ‚ugi. Na kolejnych miejscach jest cena i co pojawiÅ‚o siÄ™ po raz pierwszy, ale za to bardzo mocno, również kwestia kraju pochodzenia, czyli polskoÅ›ci wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Krzysztof PrzybyÅ‚, prezes zarzÄ…du Fundacji Polskiego GodÅ‚a Promocyjnego „Teraz Polska”.

Z badania „Decyzje zakupowe Polaków” przeprowadzonego przez ASM – Centrum BadaÅ„ i Analiz Rynku na zlecenie Fundacji Polskiego GodÅ‚a Promocyjnego wynika, że jakość i cena to najważniejsze wskaźniki, jakimi kierujemy siÄ™ podczas zakupów. WskazaÅ‚o na nie odpowiednio 73 i 65 proc. osób. Blisko 9 na 10 badanych podkreÅ›la, że sÄ… gotowi zapÅ‚acić wiÄ™cej za wysokojakoÅ›ciowe produkty.

Ponad 80 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktu podczas codziennych zakupów. Jeszcze większy odsetek podkreśla, że mając do wyboru polskie i zagraniczne produkty z danej kategorii, wybierze te pierwsze.
– Dzisiaj zdecydowana wiÄ™kszość spoÅ‚eczeÅ„stwa – co wiąże siÄ™ na pewno również z elementem edukacji i bogacenia siÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwa – zwraca uwagÄ™ na to, skÄ…d pochodzi produkt. Coraz wiÄ™cej produktów polskich wypiera te zagraniczne, zarówno w branży budowlanej, spożywczej, jak i w branży kosmetycznej, chemicznej, odzieżowej. Mamy coraz wiÄ™cej produktów, z którymi Polacy siÄ™gajÄ… po najwiÄ™ksze laury w Europie czy na Å›wiecie – przekonuje PrzybyÅ‚.
Polacy wiedzą, że decyzja o zakupie rzeczy produkowanych w kraju i z polskich surowców przekłada się na gospodarkę.

– DziÄ™ki temu, że kupujemy polskie produkty, podnosimy PKB – to najprostszy wyznacznik. JeÅ›li kupujemy polskie produkty, dajemy pracÄ™ polskim pracownikom w polskich firmach, podatki sÄ… pÅ‚acone w Polsce, dziÄ™ki temu bogaci siÄ™ caÅ‚y kraj. To machina wzajemnie siÄ™ napÄ™dzajÄ…ca – tÅ‚umaczy Krzysztof PrzybyÅ‚.

Kluczowe dla sprzedaży artykułów polskiej produkcji jest wyraźne oznakowanie kraju pochodzenia. Temu sÅ‚użyć ma GodÅ‚o „Teraz Polska”.
– „Teraz Polska” to znak, który wpÅ‚ywa na zwiÄ™kszenie sprzedaży. Dynamika wzrostu zależy od branży. W przypadku firm FMCG może siÄ™gać nawet 30 proc. Inaczej sprawa wyglÄ…da w przypadku dóbr mniej masowych. Jednak laureaci podkreÅ›lajÄ…, że wzrosty sÄ… zauważalne. Znak „Teraz Polska” to narzÄ™dzie, które sÅ‚uży wykreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, wpÅ‚ywajÄ…ce na to, jak klienci patrzÄ… na ofertÄ™ danej firmy, i budujÄ…ce przewagÄ™ konkurencyjnÄ… – wyjaÅ›nia MichaÅ‚ LipiÅ„ski, dyrektor konkursu „Teraz Polska”.

GodÅ‚o „Teraz Polska” jest odbierane przez konsumentów jako znak potwierdzajÄ…cy polskie pochodzenie (98 proc.) i stabilnÄ… jakość (96 proc.). Niewiele mniej osób uważa, że znak ten wpÅ‚ywa na rozpoznawalność produktu (94 proc.) i prestiż (70 proc.).
– GodÅ‚o „Teraz Polska” od prawie 30 lat firmuje najlepsze polskie produkty i usÅ‚ugi. Zanim firma zdobÄ™dzie znak „Teraz Polska”, musi zgÅ‚osić do konkursu produkt bÄ…dź usÅ‚ugÄ™, a te sÄ… nastÄ™pnie poddawane wnikliwej ocenie ekspertów z instytutów badawczych, ewentualnie z wyższych uczelni, których zadaniem jest ocena weryfikacyjna produktu i wykazanie, że rzeczywiÅ›cie to, co jest napisane w materiale przez firmÄ™, ma potwierdzenie w rzeczywistoÅ›ci – podkreÅ›la MichaÅ‚ LipiÅ„ski.

Znak promocyjny „Teraz Polska” jest przyznawany w drodze konkursu, którego 28. edycja wÅ‚aÅ›nie siÄ™ rozpoczęła. Jak ocenia LipiÅ„ski, GodÅ‚o otrzymuje co czwarta firma, która zgÅ‚asza siÄ™ do konkursu.
– Konkurs „Teraz Polska” jest adresowany do wszystkich firm prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, zarówno maÅ‚ych, rodzinnych, dziaÅ‚ajÄ…cych lokalnie, jak i dużych przedsiÄ™biorstw oferujÄ…cych swoje produkty i usÅ‚ugi na arenie miÄ™dzynarodowej. Wielkość firmy nie ma znaczenia, podobnie jak wielkość jej kapitaÅ‚u czy skala dziaÅ‚ania. Głównym kryterium oceny w konkursie jest jakość, innowacyjność i satysfakcja klienta – wskazuje dyrektor konkursu „Teraz Polska”.

Zgłoszenia do konkursu będą przyjmowane do 2 lutego 2018 roku.
– Aby wziąć udziaÅ‚ w konkursie, należy najpierw zarejestrować takÄ… chęć. NastÄ™pnie odsyÅ‚amy do każdej firmy ankietÄ™ weryfikacyjnÄ… i w oparciu o niÄ… należy przygotować opis produktu lub usÅ‚ugi, która jest zgÅ‚aszana do konkursu. My takie materiaÅ‚y przekazujemy ekspertom, którzy przez kolejne dwa miesiÄ…ce dokonujÄ… oceny weryfikacyjnej – przypomina MichaÅ‚ LipiÅ„ski.

Laureatów tegorocznej edycji konkursu poznamy 18 czerwca.
Newseria Biznes

PPR.pl