Dodano: 22.12.19 - 13:47 | Dział: Godne uwagi

KONTROLERZY RUCHU LOTNICZEGO


Dość szybko po zakoÅ„czeniu II Wojny Åšwiatowej okazaÅ‚o siÄ™, że rosnÄ…cy ruch lotniczy zaczÄ…Å‚ stanowić dla przedstawicieli nowego przecież zawodu – kontrolerów, coraz wiÄ™kszy kÅ‚opot. Co prawda, jeszcze podczas samej wojny, w roku 1944, na mocy Konwencji o miÄ™dzynarodowym lotnictwie cywilnym, powoÅ‚ano do życia MiÄ™dzynarodowÄ… OrganizacjÄ™ Lotnictwa Cywilnego, jednak nie byÅ‚a ona w stanie sprostać tysiÄ…com lokalnych problemów na caÅ‚ym Å›wiecie. Poza tym, urzÄ™dnicy ich nie dostrzegali, a zidentyfikowanych przez lotników i wskazanych zagrożeÅ„ nie rozumieli. Już w latach 60. kontrolerzy zaczÄ™li siÄ™ wiÄ™c zastanawiać nad sposobem samopomocy w coraz bardziej skomplikowanej sytuacji, która ich samych dotykaÅ‚a najbardziej. Problem dotyczyÅ‚ głównie paÅ„stw Europy Zachodniej, w której ruch lotniczy rósÅ‚ w tempie bÅ‚yskawicznym. Nic wiÄ™c dziwnego, że inicjatywa wyszÅ‚a wÅ‚aÅ›nie stÄ…d. OrganizujÄ…ce siÄ™ samorzutnie krajowe organizacje kontrolerów poczęły wymieniać miÄ™dzy sobÄ… pomysÅ‚y na ogarniÄ™cie lokalnych procedur i przepisów w jednÄ… caÅ‚ość, by system staÅ‚ siÄ™ przejrzysty, a co najważniejsze, bezpieczny dla wszystkich współużytkowników przestrzeni powietrznej. Jest też, co prawda, inna jeszcze wersja poczÄ…tków tej organizacji. Najstarsi kontrolerzy twierdzÄ…, że jej rzeczywistym ojcem zaÅ‚ożycielem byÅ‚ Jacob Wechtel, kontroler z Izraela, który pierwsze próby zjednoczenia kontrolerskiej braci podjÄ…Å‚ już w roku 1956. Nie mogÄ™ tej teorii uznać za nieprawdopodobnÄ…. ZwÅ‚aszcza, że podczas pięćdziesiÄ…tej, rocznicowej Konferencji Dorocznej, która odbyÅ‚a siÄ™ w roku 2011 w Jordanii, część czÅ‚onków poprzednich zarzÄ…dów Federacji, poprzez telemost, odÅ›piewaÅ‚a 90-letniemu Wechtelowi, Happy Birthday.

Niemniej jednak, oficjalnie paÅ„stw inicjujÄ…cych ten ruch byÅ‚o na poczÄ…tku dwanaÅ›cie, niczym dwunastu apostołów gÅ‚oszÄ…cych swe przesÅ‚anie dla braci lotniczej nowej, odradzajÄ…cej siÄ™ po wojennej pożodze, Europy. Po raz pierwszy spotkali siÄ™ 19 października roku 1961, w Amsterdamie. Na miejsce konferencji zaÅ‚ożycielskiej nowej organizacji wybrali „Centraal Hotel” poÅ‚ożony w centrum miasta przy skwerze Leidseplein, na ulicy Leidse Bosje, co w wolnym tÅ‚umaczeniu można przeÅ‚ożyć na „lasek Leiden”. DziÅ› po lasku pozostaÅ‚o zaledwie kilka maÅ‚ych drzew, hotel zlikwidowano, choć sam budynek, zmodernizowany i przemianowany na centrum konferencyjne, nadal tam stoi. Miejsce nosi obecnie nazwÄ™ „NH Amsterdam Centre”. W biurze menedżera obiektu wisi po dziÅ› dzieÅ„ fotografia frontonu niegdysiejszego hotelu.

CzÅ‚onkowie zaÅ‚ożyciele, przy współudziale okoÅ‚o 250 reprezentantów przemysÅ‚u lotniczego i organizacji legislacyjnych, powoÅ‚ali wówczas do życia pierwszÄ… miÄ™dzynarodowÄ… federacjÄ™ zrzeszajÄ…cÄ… stowarzyszenia kontrolerów 12 paÅ„stw Europy. Te kraje, to: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Holandia, Irlandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia i Szwajcaria. Z kronikarskiego obowiÄ…zku odnotować należy, że na sali obrad znaleźli siÄ™ wówczas również delegaci stowarzyszeÅ„ Wielkiej Brytanii(1) i … Izraela.

Zebrani nazwali swÄ… organizacjÄ™ poczÄ…tkowo, o czym maÅ‚o kto dziÅ› pamiÄ™ta, … EFATCA (European Federation of Air Traffic Controllers’ Associations(2) ). I wÅ‚aÅ›nie, pod koniec dÅ‚ugiej dyskusji nad tÄ… nazwÄ…, zaproszony na spotkanie przedstawiciel IATA(3), J. L. Gilmore, podpowiedziaÅ‚ kontrolerom, że dla urzeczywistniania swych programowych celów, federacja winna mieć charakter miÄ™dzynarodowy, o reprezentacji Å›wiatowej, sugerujÄ…c „poszerzenie” jej dziaÅ‚aÅ„ na paÅ„stwa innych kontynentów. W ten sposób aspiracje europejskie porzucono dla nadziei o nieodlegÅ‚ym w czasie zjednoczeniu kontrolerów caÅ‚ego globu, dziÄ™ki czemu owego dnia narodziÅ‚a siÄ™ IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers’ Associations(4)). Do dziÅ›, pierwszy dzieÅ„ jej istnienia – 20 października, obchodzony jest każdego roku, jako MiÄ™dzynarodowy DzieÅ„ Kontrolera Ruchu Lotniczego.

Jej pierwszym przewodniczÄ…cym zostaÅ‚ wybrany ówczesny lider konferencji i szef holenderskiego stowarzyszenia kontrolerów Leo „Tek” Tekstra, sekretarzem zostaÅ‚ przewodniczÄ…cy stowarzyszenia niemieckiego – H. W. Thau, wiceprzewodniczÄ…cymi – sekretarz stowarzyszenia francuskiego M. Cerf oraz R. J. Sadet – wiceszef stowarzyszenia belgijskiego, skarbnikiem – skarbnik stowarzyszenia duÅ„skiego – H. Thrane. RównoczeÅ›nie do życia powoÅ‚ano pismo informacyjne federacji – IFATCA Journal, którego wydawcÄ… zostaÅ‚ wybrany dotychczasowy wydawca magazynu stowarzyszenia niemieckich kontrolerów Der Flugleiter – Walter Endlich. Ustalono, że tymczasowÄ… siedzibÄ… Federacji bÄ™dzie Kolonia w Niemczech.

Uroczystego otwarcia konwencji zaÅ‚ożycielskiej dokonaÅ‚ J. W. F. Backer – Dyrektor Generalny Holenderskiego Departamentu Lotnictwa Cywilnego. To wystÄ…pienie staÅ‚o siÄ™ wzorem dla wszystkich późniejszych konferencji, które swÄ… obecnoÅ›ciÄ… po dziÅ› dzieÅ„ zaszczycajÄ… przedstawiciele paÅ„stwowych wÅ‚adz lotniczych krajów-organizatorów. Po nim gÅ‚os zabraÅ‚ Å›wieżo wybrany PrzewodniczÄ…cy IFATCA, a nastÄ™pnie dwunastu przedstawicieli paÅ„stw zaÅ‚ożycielskich podpisaÅ‚o akt zjednoczeniowy. GÅ‚os zabrali również zaproszeni na uroczystość reprezentanci organizacji lotniczych: IATA – J. L. Gilmore, EUROCONTROL(5) – R. M. Soward, IFALPA(6) – C. C. Jackson oraz GATCO(7) – L. S. Vass.

W swym wystÄ…pieniu „Tek” Tekstra zaznaczyÅ‚, że Federacja stanowić powinna dla swych czÅ‚onków platformÄ™ współpracy technicznej, jako fundamentu dla bezpiecznej i efektywnej nawigacji powietrznej oraz dbaÅ‚oÅ›ci o ochronÄ™ wspólnych interesów zawodowych. PodkreÅ›liÅ‚ szczególnie wÅ‚aÅ›nie tÄ™ technicznÄ… rolÄ™ Federacji powoÅ‚anej dla wzmocnienia bezpieczeÅ„stwa ruchu lotniczego, przypominajÄ…c, iż nie bÄ™dzie ona peÅ‚nić funkcji zwiÄ…zku zawodowego, a jedynie organizacji zrzeszajÄ…cej lotniczych profesjonalistów. Ustalono, że przedstawiciele IFATCA bÄ™dÄ… regularnie brali udziaÅ‚ we wszelkich spotkaniach stowarzyszeÅ„ regionalnych, jak również w konferencjach ICAO, przedstawiajÄ…c swoje rekomendacje dotyczÄ…ce nowych procedur lotniczych i przepisów.

SÅ‚owo ciaÅ‚em siÄ™ staÅ‚o już w roku 1963, kiedy to ICAO zaprosiÅ‚a FederacjÄ™ do współudziaÅ‚u w swojej wÅ‚asnej konferencji. NiespeÅ‚na rok później, w wydawanych przez ICAO dokumentach i zaleceniach, swój wielki wkÅ‚ad w ich powstaniu, obok lotniczych wÅ‚adz Francji, Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA, miaÅ‚a jedyna organizacja pozarzÄ…dowa – wÅ‚aÅ›nie IFATCA.

Federacja pomału, acz konsekwentnie, rosła w siłę i budowała sobie opinię poważnego, opiniotwórczego i profesjonalnego ciała lotniczych ekspertów. Podczas Dorocznej Konferencji roku 1966, która miała miejsce w Rzymie, jej przedstawicieli przyjął w murach watykańskich, na specjalnej audiencji, Papież Paweł VI.
Od początków swego istnienia Federacja brała czynny udział w obradach Międzynarodowej Organizacji Pracy. Podkreślić tu należy jej poważny udział w opracowaniach prawnych dotyczących kwestii socjalnych i pracowniczych obszaru lotnictwa cywilnego. Ta współpraca, rozpoczęta na początku lat 70. ubiegłego stulecia, trwa po dzień dzisiejszy.

Lata siedemdziesiÄ…te, to także mozolny rozwój potencjaÅ‚u osobowego samej Federacji. Dość powiedzieć, że w roku 1970, spoÅ›ród jej 26 czÅ‚onków-stowarzyszeÅ„ tylko 6 miaÅ‚o swe korzenie poza granicami Europy. To wÅ‚aÅ›nie w roku 1970 IFATCA doprowadziÅ‚a do zorganizowania dorocznej konferencji w kanadyjskim Montrealu, by swoje oddziaÅ‚ywanie przenieść na kolejne paÅ„stwa, także spoza starego kontynentu. Niemieckie SiÅ‚y Powietrzne – Luftwaffe, oddaÅ‚y wówczas Federacji do dyspozycji samolot Boeing 707, którym 180 kontrolerów z Kolonii i Bonn poleciaÅ‚o do Kanady. Znaki wywoÅ‚awcze samolotu – „IFATCA 70” - mówiÅ‚y caÅ‚ej braci lotniczej, że oto na tÄ™ swoistÄ… konkwistÄ™ wyruszyli kontrolerzy z Europy. Ten podbój serc i umysłów udaÅ‚ im siÄ™ wówczas doskonale. IFATCA zamykajÄ…c DorocznÄ… KonferencjÄ™ w Montrealu liczyÅ‚a już sobie 33 stowarzyszenia, zrzeszajÄ…ce Å‚Ä…cznie 12 000 kontrolerów!

Ale lata 70., to również czas przeobrażeÅ„ i ogromnych wyzwaÅ„. FederacjÄ™ przez to niezwykÅ‚e, wszechobecne wtedy pole minowe politycznych i gospodarczych zawirowaÅ„, przeprowadzić miaÅ‚ jeden z najbardziej skutecznych przywódców Federacji – Jean-Daniel Monin(8). Prezydentem organizacji byÅ‚ niespeÅ‚na osiem lat, pomiÄ™dzy 1972 i 1978 rokiem. Jednak to na ten wÅ‚aÅ›nie okres przypadÅ‚y najtrudniejsze dla niej wyzwania.

To czas strajków kontrolerów we Francji, ich zwolnienie i zastąpienie operatorami wojskowymi. Siedmiu przywódcom strajku postawiono zarzuty o powodowanie swymi działaniami olbrzymich strat finansowych oraz wyrzucono ich z pracy. Jean-Daniel Monin prowadził wówczas intensywną akcję propagandową w mediach na ich rzecz oraz apelował żarliwie do prezydenta Francji o zmianę decyzji. Dopiero jednak zderzenie dwóch hiszpańskich samolotów, w wyniku którego śmierć poniosło 68 pasażerów jednego z nich(9), skłoniło głowę państwa do ugięcia się i przywrócenia do pracy wszystkich uprzednio zwolnionych kontrolerów cywilnych.

Jak widać, późniejsze, podobne dziaÅ‚ania prezydenta USA byÅ‚y zaledwie naÅ›ladowaniem rozwiÄ…zaÅ„ stosowanych już wczeÅ›niej przez przywódców „postÄ™powej” Europy. Z podobnym zresztÄ… rezultatem. Różna byÅ‚a tylko skala zagadnienia(10). Podobne problemy dotknęły wkrótce również Niemcy.

Dziś, po blisko półwieczu, podobnego eksperymentu próbują chyba władze naszego kraju.

Dopiero co zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ w Polsce obchody MiÄ™dzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego, a już wÅ‚adze Agencji, majÄ…cej z zaÅ‚ożenia pilnować bezpieczeÅ„stwa na polskim niebie, próbujÄ… podstÄ™pem znacznie osÅ‚abić niewygodny dla pracodawcy zwiÄ…zek zawodowy. Kontrolerzy Lotniska Warszawa sprzeciwili siÄ™ bowiem polityce zmierzajÄ…cej do odejÅ›cia od wÅ‚aÅ›ciwych zasad bezpieczeÅ„stwa w ruchu lotniczym na rzecz zwiÄ™kszenia wystÄ™powania ryzyka bÅ‚Ä™du przez kontrolerów. Sprzeciw kontrolerów wobec tych dziaÅ‚aÅ„ zostaÅ‚ potraktowany jako wypowiedzenie przez pracowników umów o pracÄ™ – wbrew ich oczywistym intencjom i postulatom. InterpretujÄ…c w sposób oderwany od kontekstu oÅ›wiadczenie kontrolerów lotu, Agencja ogÅ‚osiÅ‚a, że „uznaje” wypowiedzenia zÅ‚ożone przez pracowników, skutkiem czego w jej przekonaniu 33 czÅ‚onków ZwiÄ…zku Zawodowego Kontrolerów Lotniska Warszawa znajduje siÄ™ obecnie w okresie wypowiedzenia, a umowy rozwiążą im siÄ™ z dniem 29 lutego 2020 roku. Sytuacja stanowi precedens w polskiej kontroli ruchu, u wielu osób z przemÄ™czenia pojawiÅ‚y siÄ™ już problemy zdrowotne. W przypadku faktycznego niedopuszczenia tych osób od 1 marca do pracy, mniej niż poÅ‚owa caÅ‚ego zespoÅ‚u warszawskiej Wieży bÄ™dzie mogÅ‚a stanąć do realizacji zadaÅ„. KoÅ„ca problemu, pomimo zwiÄ…zkowych prób i wsparcia wielu innych organizacji, w tym zrzeszajÄ…cej zwiÄ…zki kontrolerskie w Unii Europejskiej (ATCEUC), póki co nie widać. NiezrozumiaÅ‚e jest w tym wszystkim, że PaÅ„stwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych otrzymuje alarmujÄ…ce sygnaÅ‚y, ale nie zajmuje w sprawie stanowiska. Wiele pism, w tym od organizacji nie zwiÄ…zanych z kontrolerami z OkÄ™cia, wysÅ‚ano do Ministerstwa Infrastruktury. Ministerstwo wystosowaÅ‚o zaproszenie na rozmowy z organizacjami zwiÄ…zkowymi na 18 grudnia, a nastÄ™pnie przesunęło termin na 3 stycznia. Mija kolejny tydzieÅ„ absolutnego braku reakcji ze strony odpowiedzialnych za lotnictwo instytucji. Czy godzi siÄ™, aby toczyć spory ze zwiÄ…zkami zawodowymi w Polskiej Agencji Å»eglugi Powietrznej tylko z tego powodu, że pragnÄ… dbać o bezpieczeÅ„stwo pasażerów i pilotów? O sprawie wie również wspomniana w tym felietonie IFATCA, która zapewne i teraz opowie siÄ™ przeciw dziaÅ‚aniom mogÄ…cym w jakikolwiek sposób eskalować konflikt i zagrażać bezpieczeÅ„stwu pasażerów. Oby zdążyÅ‚a. PrzewodniczÄ…cemu ZwiÄ…zku i Doradcy Agencja już zablokowaÅ‚a dostÄ™p do dotychczasowego miejsca pracy i odmawia na ten moment ich przywrócenia.

...

1.- Stowarzyszenie kontrolerów Wlk. Brytanii dołączyło do IFATCA podczas pierwszej dorocznej konferencji w roku 1962.
2.- Europejska Federacja Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
3.- International Air Transport Association - Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych
4.- Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
5.- European Organisation for the Safety of Air Navigation - Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej
6.- International Federation of Air Line Pilots’ Association – MiÄ™dzynarodowa Federacja StowarzyszeÅ„ Pilotów Liniowych
7.- The Guild of Air Traffic Control Officers – Gildia Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
8.- Autor miał wielki honor poznać i zaprzyjaźnić się z nim w latach 90. XX w.
9.- 5.03.1973 r. nad miejscowością Nantes, w południowej Francji, zderzyły się na wysokości 8230 metrów dwa samoloty: DC-9 linii Iberia, lecący z Palma na Majorce do Londynu i Convair 990 Coronado linii Spantax. Zginęło 68 osób, w większości Brytyjczyków wracających z wakacji. Wojsko zarządzało przestrzenią powietrzną od 26 lutego. Władze upierały się przy braku związku pomiędzy przejęciem kontroli przez wojsko, a wypadkiem. Strajk zakończył się 21 marca 1973 r..
10.- 5.08.1981 r. prezydent USA Ronald Reagan nakazał zwolnienie 11 345 strajkujących kontrolerów cywilnych i zastąpienie ich kontrolerami wojskowymi.


SÅ‚awomir M. Kozak

(felieton jest fragmentem majÄ…cej siÄ™ ukazać w roku 2020, nakÅ‚adem wydawnictwa „Oficyna Aurora”, książki wspomnieniowej Autora, zatytuÅ‚owanej „Kochankowie Modliszki”.)