Piątek 26 Kwietnia 2024r. - 117 dz. roku,  Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 25.10.17 - 18:26     Czytano: [1188]

Historia kolei


DNI KOLEJNICTWA

Przez przedostatni tydzień października, trwają w Muszynie Dni Kolejnictwa. Wybraliśmy się tam, aby posłuchać starych opowieści o rozwoju kolei w Polsce i na świecie.

Od starożytności


Kolej na świecie istniała od starożytności, w postaci kolei konnych, wykorzystujących wyżłobienia w kamiennych płytach dróg. Powstały one na niektórych mocno obciążonych drogach dojazdowych do miasta Rzym. Transport szynowy z trakcją konną był znany już w Asyrii, ponad 2500 lat temu. Najwcześniejszym świadectwem zastosowania transportu szynowego jest jednak Diolkos, dzięki której przemieszczano statki w poprzek Przesmyku Korynckiego w Grecji. Poprzednikami dzisiejszych szyn były koleiny na drogach, które umożliwiały pewną jazdę. Koleiny można było znaleźć w kamieniołomach starożytnego Egiptu i Grecji.

Okres nowożytny

W okresie nowożytnym, w kopalniach gdzie musiano transportować ciężkie ładunki zastosowano wynalazek drewnianych szyn. Drewniane szyny miały sporo wad. Na zabłoconych szynach wagony często się wykolejały, a drewno szybko butwiało na mokrym podłożu. Najstarszą istniejącą do tej pory kolej linowo-terenową w nowatorskiej formie tworzył wózek poruszany po drewnianych szynach przez koło deptakowe, za pomocą konopnej liny. W latach 1603-1604 Sir Percival Willoughby wybudował Wollaton Wagonway. Była to najstarsza forma transportu szynowego w Anglii. Nieco ponad 3 kilometrowy szlak, zbudowany z drewnianych szyn, połączył miejscowości Strelley i Wollaton, a służył głównie do przewozu węgla kamiennego.

Cudowne historie o kolei, mówili ubrani w starodawne mundury kolejarze z Muszyny.

Ewa Michałowska- Walkiewicz

 



Wersja do druku

Antek - 27.10.17 17:33
Znajomy kupił działkę za torami kolejowymi. Działka nie nie uzbrojona więc zrobił rozeznanie ile będzie kosztować dociągnięcie wody pod torami. Kolej za wyrażenie zgody chce SZEŚĆ TYSIĘCY ZŁOTYCH potem co roku TRZY TYSIĄCE ZŁOTYCH dzierżawy terenu z możliwością jednostronnej zmiany umowy co roku. Do tego dochodzi koszt przewiertu pod torami plus materiał. Z prądem to samo.

Lubomir - 25.10.17 21:09
Warto poznawać historię i wyciągać z niej wnioski. Kiedy np. Anglicy oddali do użytku pierwsze na świecie metro, metro w Londynie {1863 rok}, my toczyliśmy zacięte boje z rosyjskim zaborcą. Niestety przegraliśmy batalię nazwaną Powstaniem Styczniowym. Na ziemiach polskich, jeszcze bardziej podporządkowanych carskiemu imperium, Rosjanie budowali co najwyżej naziemne połączenia kolejowe i dworce. Oczywiście wszystko robione było pod kątem potrzeb strony rosyjskiej. Prusacy i Austriacy też zbytnio nie byli zainteresowani rozkwitem gospodarczym ziem polskich. Dzisiaj też próbuje się ogrywać Polaków. Kiedy np. na Słowacji produkuje się gotowe samochody 'audi' o napędzie hybrydowym, Polsce wciska się fabrykę silników toksycznego Diesla. Polsce oferuje się technologiczny krok w tył. Czy nie chodzi wyłącznie o zdobycie polskich terenów?. Likwidację fabryki wymuszą prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości ekolodzy. Pewnie role 'dobrego wujka' i 'rygorystycznego ekologa' - obsadzą sami Niemcy.

Wszystkich komentarzy: (2)   

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami naszych Czytelników. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

26 Kwietnia 1848 roku
Wojska powstańcze w Wielkopolsce odmówiły demobilizacji.


26 Kwietnia 1986 roku
Awaria elektrowni atomowej w Czernobylu na Ukrainie.


Zobacz więcej